500 Nuova: šedesát let legendy!

Pavel Kopáček
Foto: archiv autora, archiv Fiat

Vycházejíc z návrhu Dante Giacosy, slaví dnes nesmrtelná pětistovka od Fiatu své šedesátiny!

Už krátce po karosařském faceliftu předválečného Topolina (ve výrobě od roku 1936) bylo jasné, že dny původní karoserie nejmenšího z Fiatů jsou sečteny. Kuriositou zůstává (záhy opuštěný) koncept s motorem vpředu a pohonem předních kol, a v první polovině 50. let se rozbíhají v atelieru designera Dante Giacosy práce na zcela nové řadě.

Její tvary signalisoval Fiat 600, představený v roce 1955 – bylo jasné, že zvolená koncepce je správná, mimo několika karosařských odlišností spočíval hlavní rozdíl v motoru: koncern Fiat osadil svého „juniora“ vzduchem chlazeným dvouválcem 480 ccm o výkonu 13 koní. Na vozítko s necelými třemi metry délky to byla zcela postačující hodnota.

V den premiery 4. července 1957 se Fiat 500 Nuova (či Nuova 500) stal největším magnetem koncernové exposice. Výroba se naplno rozběhla už v říjnu téhož roku, a Fiat pravidelně přinášel změny či rozšíření nabídkové palety modelu 500.

Základním provedením ročníku ´57 se stal 500 Economica (později a pro export označený Standard), dražší, ale atraktivnější byl Transformabile s látkovým střešním dílem. O rok později se objevuje 500 Sport, ale i v Evropě málo známý 500 America, určený pro zámořské trhy a vybavený podle amerických norem.

Rok 1960 přináší nejen inovovaný 500 D, ale i krásný malý kombíček Giardiniera, dodávku Furgoncino a maloseriový STW Familiare, dodávaný karosarnou Stile Desio.

Během 60. let se Fiat 500 představuje v mnoha dalších stupních a versích, jmenujme např. 500 F či dražší 500 L (Lusso) s lépe vybaveným interierem. 500 F je před koncem výroby vystřídaný modelem 500 R (Rinnovata), který společně s Giardinierou končí až v samém závěru produkce, což se stalo v roce 1975.

V celé historii „pětistovky“ se vyrobily bezmála čtyři miliony exemplářů. Za zmínku jistě stojí mnoho zahraničních versí populárního vozítka, ať už pod hlavičkou rakouského Steyru, německého NSU, italského Autobianchi a dalších značek.

Fiat 500 se dodával i na náš trh, poslední kusy se doprodávaly počátkem 70. let za 45.500 Kčs (pro srovnání: Škoda 100 byla za 55.000 Kčs a Fiat 850 za 59.000 Kčs)

Fiat 500 zůstane navždy jedním z nesmrtelným „malých“. Zájem o něj to dokazuje...

Obchodní třída ve studiu – i to je reklamní šalba...
Jeden z prvních...
500 Transformabile a velký nápis, kdybyste zapomněli značku!
Všechny hezké slečny si okamžitě pořídily 500 Nuova
Vypadá jako čistokrevný Fiat, ale je to NSU-Fiat
Ciao, amici!
Nuova ve společnosti tehdejší koncernové špičky – Fiatu 1900
Steyr-Fiat se pyšnil rozměrným „fousem“
Vydáno dne: 04.07.2017 - 14:00