Attenzione! ABARTH!

Pavel Kopáček
Foto: archiv autora, firemní tiskové materialy Abarth a Fiat  (s laskavým svolením)

Vlastním a původním jménem Karl Albert Abarth, narozený 15. listopadu 1908 ve Vídni, a později působící v Italii, kde spolu s občanstvím přijal jméno Carlo, a splynul s ním tak dokonale, že jej jako Rakušana zná už málokdo!

Začínal v jedné stopě, od kol přechází k motocyklům, k nimž navrhuje rámy i drobné detaily. Začíná také závodit a nikoliv bez úspěchu. Je pětinásobným mistrem, ale jeho vítěznými vavříny lemovaná cesta k „bedně“ končí třeskotem kutálejícího se stroje v rakouském Linzi. Mladý Karl alias Carlo byl klikař, dostal se z toho a také si uměl poručit. Jednostopá epocha pro něj končí...

Po válce nadaný Carlo poznává rychlého Nuvolariho, ale i nám velmi dobře známého Ferryho Porsche. Stává se spoluzakladatelem společnosti Cisitalia, jejíž rychlé závodní specialy se objevovaly i na československých tratích. Jen nemohl překousnout skutečnost, že nemá hlavní slovo...

V březnu 1949 zakládá v Bologni společnost Abarth & Co, a sportovní svět měl brzy zjistit, že mu pod znakem štíra vyrostl soupeř k nepřekonání. Do automobilového sportu vložil celou svou duši, všechny dovednosti a také všechny poznatky, které předtím vyzkoušel v praxi.

V červenci 1971 prodává firmu Abarth spřátelenému Fiatu, odchází na odpočinek do rodného Rakouska, kde o osm let později umírá.

Jeho jméno je pojmem v konstrukci a úpravách vozidel, ve značkových dílech i v kreacích, které dodnes udivují svými výkonovými možnostmi.

R.I.P., Carlo!

Nenápadná dílna a Abarthovy specialy ve stadiu zrodu. Stáda ukrytých koní zatím netrpělivě přešlapují...
Legendarní snímek Carla Abartha nejen jako konstruktera, ale i vášnivého pěstitele, který se rád pochlubí vlastní úrodou
Abarth!
Abarth zdaleka nebyly jen Fiaty – důkazem je expediční hala plná dvoulitrových Simek, z nichž ty s označením GT Corsa měly 194 koní a jely přes 250!
Carlo Abarth
Původní Fiat 124 Spider byl italsky ostrý, ale teprve Abarth jej poslal dobývat svět! Oficialní název: Abarth-Fiat 124 Rally
Dokonale renovovaný special Abarth-Fiat 595. Dokázal se uplatnit i v mnohem silnější konkurenci
Mirafiori jste si mohli koupit v Tuzexu i v Mototechně. Ale tenhle míchal pořadím světových rally...
…aby se dodnes pyšnil svými výkony. Povšimněte si jména jezdce!
Byly doby, kdy se i u nás pokoutně nabízely „pravé Abarthy“, ve velké většině výsledky práce kutilů. Na opravdový Abarth měl málokdo
Malá garaž, ale velké ambice? Račte si vybrat...
Abarth-Ritmo 125 TC nemusel opustit levý pruh dálnice
Autobianchi A 112 také patřil ke koncernu Fiat. Abarthovi technici se pustili i do něj

Kam dál? Mohlo by vás také zajímat:

Vydáno dne: 14.02.2017 - 10:48