Austin´s Austins

Text: Pavel Kopáček
Foto: archiv autora, tiskové podklady výrobce, archiv Birminghamu, klubové tiskoviny

Značka ze světa britských „stálic“, bohužel dnes přesto pohaslá. Kdysi značné britské průmyslové a technické bohatství, svazek několika legendarních výrobců a hlavně výsledek práce obchodně i technicky mimořádně nadaného zakladatele firmy. To vše je a byl Austin, výsledek píle Sira Herberta Austina, který se stává druhou osobností z okruhu automobilové konstrukce, uvedenou do Síně slávy Magazinu Veteran.

Budoucí šlechtic a jedna z opor britského automobilismu se narodil 8. listopadu 1866, a nic nenasvědčovalo tomu, jak slavný syn přišel do rodiny britského rolníka a chovatele. Mladý Austin v sedmnácti letech odchází na zkušenou do Australie, ale nehodlá se věnovat chovu ovcí ani kráčet v rodinných tradicích. Jeho strýc byl provozním ředitelem v melbournské strojírně, a to rozhodlo.

S velkým zájmem se mladý Austin pouští do práce a zanedlouho si vyslouží první uznání za konstrukce tiskařských strojů, lokomotivních kotlů, stabilních plynových motorů, ale i za pokusy o mechanisaci stříhání ovčí vlny.

V roce 1893 se vrací do Anglie a nastupuje jako specialista na stříhací stroje v továrně Frederika Wolseleye. Tady ale zakrátko končí Austinovo „ovčí“ období, protože britské imperium konce 19. století objevuje kouzlo kočárů bez koní.

Už v roce 1895 předvádí Austin první vlastnoruční automobilovou konstrukci – tříkolku, zvanou ještě „Wolseley“. Čtyři roky nato přechází na čtyřkolový model, který je obchodně velmi úspěšný.

S počátkem 20. století se Austin snaží osamostatnit se, a daří se mu pomocí vlastního i cizího kapitalu založit v bývalé tiskárně v Longbridgi nedaleko Birminghamu firmu Austin Motor Company.

Na konci první dekady Austin vyrábí sedmnáct různých modelů. Během první války továrna úspěšně dodává munici a drobné součástky, po roce 1918 se ale vrací zpět k výrobě aut. Třebaže před válkou montoval vozy pro movité zájemce, nyní se obrací k širšímu zákaznickému poli.

Staví první tři prototypy malého vozíku Austin Seven (velikostí odpovídá Aeru 500), ovšem s technicky vyspělým čtyřválcem 696 ccm. V červenci 1922 se vozíky představují veřejnosti a za první rok výroby Austin prodává bezmála 2.500 kusů. Jsou natolik kvalitní, že se během následujících let stávají na základě licencí úspěšnými modely značek American Austin, Dixi (později BMW) a Datsun.

To ovšem není jediný meziválečný výrobek Herberta Austina. O něco větší je Austin Ten, přichází i další „číselné řady“, značící výkon motoru v tzv. „daňových HP“: 12, 14, 16, 18, 20 nebo 30.

Sir Herbert Austin proslul i jako výrobce užitkové a vojenské techniky včetně legendarních londýnských taxíků 30. let, ale překvapivě i mnoha druhů letadel.

Život slavného konstruktera se uzavřel 23. května 1941 na následky zápalu plic. Sir Herbert tak nemohl říci své slovo ke sloučení Austinu s továrnou Morris Company, zažít osobní neštěstí při zániku značky v roce 1987, ale ani se radovat z bouřlivého poválečného rozvoje firmy, kterou vlastníma rukama vybudoval

Během 20. století jsme se na našich silnicích setkali s mnoha typy značky Austin, takže můžeme Sira Herberta ocenit i za přínos k historii československého automobilismu.

Typicky unifikovaný boubelatý tvar prvních poválečných modelů Devon, Hereford a Somerset (na snímku)
Austin si vychovával i budoucí zákazníky...
Pokrokový Austin 1100 nabídl nebývalý komfort odpružení Hydrolastic
Pro každou kapsu, garaž i potřebu!
Řešení poválečné motorisace nabídl Austin Sixteen, ale vůz téhle třídy zůstával často jen snem
Austin Twelve odvážně vstoupil mezi vyšší třídu a uspěl
Nejdražší Austiny měly jistě jen „náhodou“ podobný tvar jako RR, čtyřlitrový šestiválec a karoserii Vandenplas
Malý A35 měl koncem 50. let obohatit náš trh, ale dovoz se neuskutečnil
Allegro znáte nejen z provozu, ale i ze stránek našeho magazinu (ještě v „časopisové“ podobě)
Užitkové Austiny střední a nižší nosnosti patřily až do 70. let k nejoblíbenějším
Maestro a Montego debutovaly v době, kdy už o osudu Austinu bylo rozhodnuto
Taxi, pane?
Poslední generace popularní „sedmičky“ nesly název Austin Ruby
V době studené války jezdili britští vojáci i v mohutném Austinu Champ
Mini je také Austin, ale jeho tvůrce uvedeme do Síně slávy později
Z původní tiskárenské haly v Longbridge (nejblíže u křižovatky) se časem stal mamutí závod
Sám tvůrce Austinu Seven usedal za volant, aby propagoval svůj výrobek
Sir Herbert Austin (1866 - 1941)
Vydáno dne: 25.02.2017 - 19:48