Bravo, BERTONE!

Pavel Kopáček
Foto: archiv autora, tiskové podklady Stile Bertone a automobilových výrobců

Velmi známé jméno, dokonce i mezi těmi, kdož se o historii automobilismu nezajímají. Jeden z legendarních italských tvůrců, který – třebaže se i on občas uchýlil k fantaskním vidinám – tvořil i zcela střízlivé a rodinné automobily.

Narodil se v červenci 1914, tedy téměř v předvečer vypuknutí první světové války do rodiny italského karosáře Giovanniho Bertone, žijícího v Turíně (kde jinde?). Dostal jméno Giuseppe, ale od mládí mu říkali „Nuccio“, a tak se stalo, že svět téměř zapomněl jeho skutečné křestní jméno.

Bertone starší vlastnil malou rodinnou firmu Carrozzerie Bertone a pokládal za samozřejmé, že syn, projevující už od mala vlohy ke kreslení, ale i technickým výpočtům, půjde v jeho stopách.

Skutečně se tak stalo, zdatný Nuccio prokázal i obchodní dovednosti a v druhé polovině 40. let se stal po svém tátovi majitelem známého studia, které navrhovalo nejen design aut, ale i těžkých tovarních strojů.

Nezapomněl ani na životní radosti, a účastnil se několika ročníků italských závodů, převážně za volanty Ferrari, Maserati a Fiatů.

Počátkem 50. let stvořil své první velké dílo, sportovní MG-Arnolt, ovšem nešlo o jediný kus. Bertone se rovnou vrhl na dodávku dvou stovek britských sporťáků.

To už si na světových autosalonech všimli velmi talentovaného tvůrce a zakázky se jen hrnuly. Přestože svým designem obsáhl téměř celý svět, nejbližší mu zůstala produkce italská. Jeho koncepty a realisované projekty pro Alfu Romeo, Fiat a Iso se jen v šedesátých letech počítají na mnoho desítek.

O dekádu později pracuje i pro Lamborghini a Maserati, mimoto „zabrousí“ k Lancii a tvoří charismatický Stratos.

Ze zahraničí se na Nuccia obracejí renomované firmy: NSU, BMW, Opel, Simca, Citroën, Aston Martin, Volvo, ale v první polovině 80. let i naše škodovka, pro níž Bertone vypracovává návrhy nové „předokolky“, později přišedší na trh pod názvy Favorit a Forman.

Jeho podnik je úspěšně rozdělený do dvou částí, z nichž ten původní vyrábí některé Bertoneho modifikace ve vlastních montovnách, zatímco designerská část, zvaná Stile Bertone, se zabývá výhradně tvorbou návrhů.

Koncem 80. let se Bertone stahuje do ústraní a tráví zbývající roky s manželkou Lilli a dětmi od svých dvou dcer.

Nucciova pozemská životní dráha se uzavírá 26. února 1997 v rodném Turíně.

Giuseppe „Nuccio“ Bertone byl v roce 2006 in memoriam uveden do Automobile Hall of Fame a rovněž do European Automobile Hall of Fame.

Za excelentní design, za desítky slavných návrhů ještě slavnějších značek, za mnohamilionové výrobní serie osvědčených vozidel, a v neposlední řadě za oživení tonoucí československé automobilové výroby jej slavnostně uvádíme do Síně slávy magazinu Veteran.

Slavný tvůrce s modelem showcaru Alfa Carabo
Nejen podoba, ale i dědičný talent: Giovanni a Giuseppe Bertone
Alfa Romeo 1300 GT Junior bylo pro mnoho amaterských sportovců prvním nářadím
V roce 1982 se objevil Citroën BX, následník extravagantnějšího GS
Fiat X1/9 debutoval už před neuvěřitelnými pětačtyřiceti roky, ale na designu to znát není
Alfa Romeo Giulietta Sprint z Nucciova návrhu, ročník 1954
Chevrolet Corvair Testudo na designové skizze pod bedlivým Bertoneho dohledem...
...a hotový Concept Car o mnoho let později
Škoda Favorit na jednom z prvních presentačních snímků (1987)
Škoda Forman v uvažovaném provedení, jak měla přijít do výroby
Volvo 262 C (Coupé) měl střešní nástavbou zajímavě odlehčený mohutný ponton karoserie
Prototyp Lamborghini Countach se objevil už na počátku sedmdesátých let
Poznáte Ford Mustang?
Volvo 780 (1985) se nesetkalo s předpokládaným jednoznačně kladným příjetím
Dnes už zapomenutý Arnolt-Bristol měl velké sportovní ambice
Na podobné kostře vznikl hliněný model AR Giulietta Sprint
BMW 3200 CS využívalo osmiválec cestovního modelu
Iso Grifo používalo americké vidlicové osmiválce
Nestárnoucí Alfa Romeo Montréal slaví letos padesátiny!
Pro mnohé zastánce sportovního vzhledu je Miura ztělesněním snů
Maserati Quattroporte II je dnes zcela ve stínu „jedničky“ a hlavně „trojky“
Modelem Espada se podařilo vytvořit první cestovní Lamborghini
Elegantní Simca 1200 S Coupé je příjemný sporťáček s francouzským espritem
Nejen hatchback, ale i cabrio! Ritmo jako Nucciova visitka
Vydáno dne: 20.06.2017 - 18:01