Čtyři kroužky poprvé!

Pavel Kopáček
Foto: archiv autora, tiskové podklady koncernu
Dnes je Auto Union AG opět dávnou minulostí. Ale bývaly doby, kdy vládl (spolu s konkurenční značkou Mercedes-Benz) automobilovým závodům celého světa a navíc dodával rozmanitou a bohatou škálu vlastních výrobků pro každou kapsu i potřebu.
Na počátku velké události stála čtveřice značek: DkW, Wanderer, Audi a Horch, navzájem propojené jménem německého průmyslníka Augusta Horcha.
DkW dodávalo levnou a maloobsahovou produkci s dvoudobými motory, Wanderer bychom dnes asi nazvali střední třídou, jeho čtyř- a šestiválce (u sportovních modelů i s kompresorem) prosluly jako velmi kvalitní, spolehlivé a trvanlivé agregáty, Audi těžil ze slavné minulosti a stavěl drahé modely, ovšem absolutní špičku tvořil Horch svými dvanáctiválci, a o přízeň těch nejbohatších se dělil s Mercedesem a Maybachem.
Onoho dne se všechny čtyři automobilky spojily a převážně z důvodů větší konkurenceschopnosti a přeskupení kapitalu vytvořily koncern Auto Union AG. August Horch dostal místo ve správní radě, i když už s omezenými pravomocemi.
Znakem nového koncernu se staly čtyři spojené kruhy, pro každou značku jeden, a tento emblem je jedním z mála artefaktů, které přežily dodnes.
Po skončení války zůstala většina továren v sovětské okupační zoně, a to byla patrně hlavní příčina konce Auto Union AG v jeho předválečné podobě.
Několika snímky si připomeňme slavnou dobu německého koncernu 30. let.