Čtyři kroužky poprvé!

Pavel Kopáček
Foto: archiv autora, tiskové podklady koncernu

29. června 1932, tedy přesně před pětaosmdesáti roky, se sjednotily čtyři dosud nezávislé automobilky do dodnes známého koncernu.

Dnes je Auto Union AG opět dávnou minulostí. Ale bývaly doby, kdy vládl (spolu s konkurenční značkou Mercedes-Benz) automobilovým závodům celého světa a navíc dodával rozmanitou a bohatou škálu vlastních výrobků pro každou kapsu i potřebu.

Na počátku velké události stála čtveřice značek: DkW, Wanderer, Audi a Horch, navzájem propojené jménem německého průmyslníka Augusta Horcha.

DkW dodávalo levnou a maloobsahovou produkci s dvoudobými motory, Wanderer bychom dnes asi nazvali střední třídou, jeho čtyř- a šestiválce (u sportovních modelů i s kompresorem) prosluly jako velmi kvalitní, spolehlivé a trvanlivé agregáty, Audi těžil ze slavné minulosti a stavěl drahé modely, ovšem absolutní špičku tvořil Horch svými dvanáctiválci, a o přízeň těch nejbohatších se dělil s Mercedesem a Maybachem.

Onoho dne se všechny čtyři automobilky spojily a převážně z důvodů větší konkurenceschopnosti a přeskupení kapitalu vytvořily koncern Auto Union AG. August Horch dostal místo ve správní radě, i když už s omezenými pravomocemi.

Znakem nového koncernu se staly čtyři spojené kruhy, pro každou značku jeden, a tento emblem je jedním z mála artefaktů, které přežily dodnes.

Po skončení války zůstala většina továren v sovětské okupační zoně, a to byla patrně hlavní příčina konce Auto Union AG v jeho předválečné podobě.

Několika snímky si připomeňme slavnou dobu německého koncernu 30. let.

Malá „Dékáva“ 600 se dodávala i s lehkou sportovní karoserií
Klasické DkW s předním pohonem jsme v provozu potkávali desítky let po válce
I tohle je DkW, jen ti zadní cestující se možná cítí osaměle
Wanderer 6/30 PS byl vozem úspěšných a bohatých
Spolehlivé Wanderery W24 byly součástí našich silnic ještě v 70. letech
Model W7 z počátku 30. let je dnes nezaslouženě opomíjený
Audi Imperator – jméno hovoří za vše...
Audi 22/55 PS zůstal ve výrobě celých deset let. Sloužil i na frontách první světové války
Audi model 920 se cenou a komfortem dotýkal segmentu Horchů
První velké Horchy prosluly kvalitou a střízlivým designem
Horch 853 patřil v druhé polovině 30. let k tomu nejlepšímu a nejdražšímu
Phaeton Horch 830 jako služební vůz vojenských špiček Třetí říše
Vydáno dne: 29.06.2017 - 12:47