Mistr dvojité krokve

Pavel Kopáček
Foto: archiv autora, tiskové podklady výrobce

Bylo 5. února 1878, když se v Paříži narodil „francouzský Henry Ford“, jak pod touto přezdívkou později proslul André Citroën.

Je jedním z geniů, jimž vděčí desítky generací běžných občanů evropského kontinetu za to, že jim pomohl zpřístupnit dříve nevídaný a nedostupný luxus – vlastní osobní automobil.

Aerodynamicky řešené tělo karoserie DS existovalo nejen na obrázku, ale i jako trojrozměrný exponat 1:1
Rosalie byla téměř současníkem TA, ale využívala klasickou koncepci a orientovala se na konservativní klientelu
Traction Avant z konce výrobního období

Okamžitě po nástupu ke studiu na pařížské technice projevil mimořádný strojařský talent. Po absolutoriu zakládá v Paříži strojírnu, a ještě před konstrukcí automobilu si udělá jméno precisní výrobou ozubených soukolí a krátce nato i konversí továrny na muniční výrobu.

André Citroën se zhlédl v tehdy supermoderní pásové výrobě, jak ji zavedl Henry Ford. V Americe byl, s „Old“ Henrym se znal, a jeho poznatky, upravené do evropských podmínek, uvedl okamžitě do praxe.

Je tu někdo, kdo by neznal 2CV?
Titul „COTY“ získal Citroën mnohokrát, mezi oceněnými byl například CX
Máte statek v Provenci? Tak určitě využijete obratný Méhari...

Prvním jeho vlastním výrobkem byl Type A, debutující v roce 1919. Malý desetikoňový vozík byl technicky vyspělý, měl elektrický starter a položil základní kámen motorisaci Francie.

Citroën přicházel každý rok s jedinečnou konstrukcí, ať už se jednalo o osobní vozy, nákladní a užitkovou techniku, vojenská vozidla či autobusy. Proslul i jako pozoruhodný reklamní strateg, jeho nápad „rozsvítit“ Eiffelovu věž firemním nápisem je dodnes jedinečný.

Citroënova dvojitá krokev proti Renaultově a Borgwardově kosočtverci ☺
Přepravník francouzského venkova – model 32
Letecký snímek původních továren na pařížském nábřeží Javel
Když debutoval DS, ostatní firmy mohly zavřít stánky...
„Bohyně“ na konci linky. Ještě výstupní kontrola, odvoz, a pak už jen telegram zákazníkovi!
BX přinesl opět „citroënovskou“ exotiku, tentokrát v hranatějším podání

V roce 1934 představuje své životní dílo a zároveň splnění svého snu, pokrokově řešený vůz s předním pohonem, dnes zvaný Citroën „Traction Avant“, nabízený v řadách 7, 11, 15 a 22, vyráběný do poloviny 50. let a už navždy zapsaný jako jedna z nejvýznamnější automobilových konstrukcí 20. století.

Bohužel, strhujícím tempem, některými nevyzrálými technickými řešeními a – dlužno podotknout – i určitým osobním fanfaronstvím se dostal do vážných kapitalových problemů, jeho závody nakonec převzal největší věřitel, gumárenský gigant Michelin.

„Plecháč“ HY je stejnou legendou jako 2CV a DS
Nádherný, silný, ale nešťatsný SM se narodil do nesprávné doby
Francouzský president Charles DeGaulle vděčil svému DS a jeho řidiči za život
Takhle se líhly samonosné Traction Avant
Jistá karosářská výstřednost Citroënu nemohla nepostihnout i užitkovou techniku
Polopásové Citroëny Kégresse umožnily mnoha národům poprvé v životě vidět automobil

Světového úspěchu svého díla se Citroën už nedožil, zemřel 3. července 1935

Čest jeho dílu i jeho památce!

Vydáno dne: 06.02.2017 - 16:19