(Olds)MOBILITY of Oldsmobile

Pavel Kopáček
Foto: archiv autora, GM Press

Slavná značka, jedna z nejstarších, založená 21. srpna 1897. Stručná charakteristika, k níž můžeme ještě dodat, že za dobu své předlouhé existence vyrobila více než 35.000.000 automobilů.

A přece přišel její konec... Rozhodnutím mateřského koncernu General Motors o restrukturalisaci a omezení značkového portfolia vinou hrozícího bankrotu se zavřely brány slavných montoven v michiganském Lansingu, odkud odebírali vozidla ti, kteří chtěli uměřený a přece důstojný luxus.

Ransom Eli Olds – to byl člověk, stojící v zákulisí značky z našeho výročí. Pokud napíšete jeho jméno ve zkratce prvních písmen, dostanete REO – další kus americké historie, ale ten už je méně známý, zejména v Evropě. Mohou ho ale znát ctitelé muziky 80. let: jedna americká formace se jmenovala REO Speedwagon – přesně podle nejslavnějšího náklaďáku firmy REO. Ale zpět k Oldsmobilu...

Třebaže firma existovala už v předminulém století, první vozy prodala až v roce 1901. Byly to proslulé a patrně první masově vyráběné automobily na světě – Oldsmobile Curved Dash, nabízené do roku 1907. O rok později přechází Oldsova továrna pod křídla GM a společný kapital patrně značku zachránil.

Pravým opakem jednoduchého Curved Dash byl více než jedenáctilitrový šestiválec, nabízený počátkem druhé dekády – jakési blýskání na časy (a objemové třídy), které jsou ještě za obzorem...

Ve dvacátých letech se Oldsmobile stabilisuje přibližně na kvalitativní a cenové úrovni Buicku, aniž by si tyhle dvě značky vzájemně konkurovaly. Více než slušně vybavené Oldsmobile nabízely veškeré výdobytky techniky včetně prvních lampových autoradií, tehdy ještě rozměrných superhetů.

Léta třicátá přinesla nejen počátky aerodynamiky, ale i rozmach osmiválců, a také mnoho konstrukčních pokusů o automatisaci či alespoň usnadnění řazení rychlostí. Od polosamočinné převodovky přechází Oldsmobile koncem 30. let k příplatkové montaži první skutečné automatiky v dnešním slova smyslu, známé HydraMatic, montované v modifikované podobě dodnes.

Těsně před začátkem války zavádí Oldsmobile známý dvouciferný systém, u nějž první číslice znamená velikost karoserie a výbavu, druhá cifra pak počet válců: 66, 76, 78, 88 a 98.

Hitem 50. let se stal pružný a silný V8, oprávněně zvaný „Rocket“. Výkony stoupaly až ke čtyřem stovkám koní na přelomu 60. a 70. let. Olds se v 50. letech chlubil poměrně střízlivou karoserií, odhlédneme-li od oválné masky ve formě „otevřené huby“.

Léta šedesátá přinesla několik klasických a kultovních modelů: F 85, Starfire, Jetstar, Delmont, 442 či obří a supersilné Toronado s pohonem předních kol. Byla to na americké poměry velká rarita, srovnatelná jen se soudobým Eldoradem od Cadillacu.

70. a 80. léta přinesla epochu nešťastných a problematických dieselů, ale i rozmach předokolek, zmenšování karoserií a úbytek výkonu. To je ovšem záležitost celoamerická, jak dobře víme...

Poslední roky své existence vyráběl Oldsmobile např. modely Aurora, Silhouette, Intrigue či Alero. Poslední vůz značky Oldsmobile sjel z pásu 29. dubna 2004, o pět let později definitivně mizí i slavné jméno. Ale svět nezapomněl...

Osmiválec Oldsmobile ročníku 1937 stál v základní výbavě 785 USD
Americký „malý“ Cutlass nabízel v 80. letech osvědčený pětilitr V8
Pohřební specialy se dodávaly na komerčním chassis těch nejsilnějších modelů
Regency 98 – absolutní špička první poloviny 80. let. Vozem stejného typu a barvy jezdila velvyslankyně USA v ČSSR Mrs. Shirley Temple-Black
Těsně předválečné osmiválcové coupé
Oldsmobile Runabout – základ budoucího úspěchu!
Ročníku ´58 se říkalo „King of the Chrome“
Toronado bylo vozem pro fetišisty akcelerace
Vista Cruiser – zajímavý STW se zvýšenou střechou. Měl koncernové dvojče v Buicku Sportwagon
Celý svět obdivuje Oldsmobile (nebo by aspoň měl)
Oldsmobile vznikají...
...a za čas zanikají
Těsně poválečný model nabízel pohodlí Buicku, ale méně zdobný exterier (model 78)
Ve 20. letech nebyly brzdy na všech kolech ještě samozřejmostí. Olds je montoval v serii...
Uprostřed 50. let zdobila přídě Oldsmobilů oválná maska
Jednoduchý Two-Door ročníku ´28 za 925 USD
442 není vyjádření objemu. Správně psáno 4-4-2 znamená čtyřrychlostní mechanickou převodovku, čtyřhrdlový karburator a dva výfuky
Ransom Eli Olds (1864 - 1950)
Vydáno dne: 20.08.2017 - 23:35