Sedmdesátiny švédského dvoutaktu

Pavel Kopáček
Foto: archiv autora, tiskové podklady GM

Ale ano, nadpis je správný, první seriový SAAB, který spatřil světlo světa (a dnes se mu říká „Ursaaben“), měl pod kapotou dvoudobý motor, který se stal markantem značky až do poloviny 60. let.

Saab (Svenska Aeroplan AktieBolaget), původně letecký výrobce světové proslulosti, dodával před válkou i během ní techniku a součásti výhradně vzdušným sílám. Když válka skončila, vyvstal problem s náhradním programem. Nejdříve chtělo vedení automobilky začít konstruovat kuchyňské spotřebiče: roboty, toastery a elektrické sporáky.

Správní rada ale rozhodla o výrobě osobních automobilů a udělala dobře. První prototypy se zrodily v neuvěřitelně krátké době, říká se, že k tomu napomohl i značný export našich Minorů do Skandinavie a jejich obliba – a když se podíváte na „Ursaaben“ a jeho technické komponenty, možná si řeknete, že na tom něco může být...

"Ursaaben" zcela v dobově progresívním tvaru

Uvedením prvního modelu do života byl pověřený vynikající letecký konstrukter Gunnar Ljungstrom.

Stvořil aerodynamický vůz zcela nezvyklého tvaru, navíc úzkým rozchodem kol zcela poplatný předválečnému designu. Ovšem pro ředitelství firmy v Trollhatanu bylo podstatné, že 10. června 1947 se mohl výsledek jejich snah představit veřejnosti.

Původní a poněkud výstřední tvar karoserie se během dvou let zcivilisoval do podoby prvního modelu 92, jehož se od začátku prosince 1949 do poloviny 50. let vyrobilo a prodalo více než 20.000 kusů. Jeho nástupce, typ 93, měl poprvé tři válce, rok 1959 přinesl prostorný STW, označený číslem 95.

Saab 93 stále používal tříválcový dvoutakt
Saab 95 byl pozoruhodný „křídlák“ a to až do konce výroby

V roce 1960 přišel další facelift a s ním označení 96. Byl to první Saab, který expandoval doslova do celého světa, mimo jiné i k našim motoristům, alespoň těm movitějším. Jedním z majitelů Saabu 96 byl i Karel Gott. Řada 96 zpočátku stále používala osvědčené dvoudobé tříválce, i když na podobné agregáty svět začal pohlížet spatra. Počínající problemy na americkém trhu urychlily montáž čtyřtaktu, s nímž se kulatý 96 vyráběl ještě v 70. letech.

Saab 96 prvního provedení mezi švédskými paneláky
Tenhle tiskový material byl k disposici i v prodejnách Tuzexu

Vzpomeňme i na trojici modelových řad sportovního Sonettu, ale i na soutěžní aktivity a celosvětové úspěchy Saabu.

První Sonetty měly dvoudobý pohon a točivý motor
Třetí generace Sonettu si získala oblibu i v Americe

Z designu nadaného Sixtena Sasona vzešel v roce 1968 legendarní Saab 99, jehož designový vliv bylo možné spatřit ještě za třicet let. Zajímavou variantou byl Combi-Coupé, ale nesetkal se s tak bouřlivým přijetím, jako výchozí 99. Zato popularní 99 dostal velké nárazníky, spoustu dalších bezpečnostních prvků, a vyráběl se vesele dále. Vozil se také k nám, model ročníku ´74 stál v přepočtu cca 150.000 korun, což byla cena dvou „žigulíků“ 2103. Zvláštností je určitě dnes už málo známá řada 90, stavěná ve Finsku.

První 99 s výrazně nadčasovou karoserií

V roce 1978 přichází velmi oblíbená a dodnes jezdící řada 900, v polovině 80. let ale přišly první problemy: Saab spojil síly s Alfou Romeo, Lancií a Fiatem, a postavil model 9000, který ale zdaleka nenaplnil očekávání.

900 Turbo byl silný a rychlý vůz pro ty, kdož nechtějí „jít s většinou“
Otevřený 900 Turbo už překročil hranici youngtimerů
Nezaměnitelná silueta „devítistovky“ s nízkou a bojovnou přídí
Saab 9000 měl sourozence mimo jiné ve Fiatu Croma

Poslední roky samostatné existence byly poznamenány bojem Saabu o přežití, firma se spojila s koncernem GM, později znovuoživeným nizozemským Spykerem, ale ani to nepomohlo. Přechodem pod čínskou správu dějiny kdysi zdravé a stabilní švédské firmy patrně končí, značka sice formalně existuje, ale nad další produkcí visí otazník.

Čalouněná hlava volantu a celá přístrojová deska znamenaly průkopnický čin
Vydáno dne: 10.06.2017 - 17:56