Z vůle radních do propasti?

Pavel Kopáček
Foto: Frank Comstock

Mají to ale v té Americe starosti... Nestačí, že sestřelují z podstavců sochy jednoho ze svých nejlepších generalů, po němž nesou pojmenování i tanky z druhé války – oni chtěli poslat do záhuby i patrně nejfajnovější museum dávno zaniklé a přesto navždy žijící značky Hudson!

Malé město Shipshewana v severovýchodní Indianě, popravdě spíš provinční hnízdo, v němž byste nečekali nic jiného, než vám může nabídnout každé z tisíců městeček po celých Státech. Ale díky Eldonu Hostetlerovi, ctiteli značky Hudson, vystoupilo na sklonku minulého století město z letité anonymity. Vzniklo tu totiž (podle expertů) nejlepší museum značky Hudson na světě.

Nejen čistokrevné Hudsony, ale i blízce spřízněné Essexy a Terraplane sbíral Mr. Hostetler, který celý život vzpomínal na své řidičské začátky právě za volantem Hudsonu. 

Počátkem 90. let získal bezmála čtyřhektarový pozemek v městě Shipshewana a nabídl místním radním dohodu: věnuje pozemek a rozsáhlou sbírku historických aut, pokud radnice nechá na své náklady postavit budovy. Tak se i stalo. Páni konšelé zavětřili kšeft a postavili obří centrum s více než 150 hotelovými pokoji a společenským sálem, samozřejmě s vyhlídkou i na jiné využití.

Když vloni Eldon Hostetler zemřel, obrátili se městští radní k existující dohodě zády, museum úředně nechali zavřít a začali připravovat aukci, při níž – jak už to bývá – by se všechny starostlivě opečovávané exponaty rozprchly po celých Státech.

Letos v červnu vznikla (z iniciativy jedné místní obchodnice) komise, usilující o záchranu celé exposice. Do října musí přesvědčit radní a obyvatele Shipshewany o odpovědnosti města za historické artefakty, vyhledávané milovníky značky Hudson z celého světa.

Prozatím to vypadá, že se dobrá věc podařila. Nesmyslně velká hala a příslušenství, zvané Town Center, se prodaly, prostředky se použily na záchranu exposice a také na doplatky daní, vyměřených „starostlivým“ městem. Museum bude fungovat nadále.

Konec dobrý, všechno dobré – ale platí to vždy a všude? Odpověď necháme na vás...

Hudson Hornet ´56 – jeden z posledních
Hudson Four-Door Borugham byl novinkou ročníku 1930
Jedinečný Hudson Shaw Special Racer (1919)
Vypadá jako Hudson ´37, ale prodával se jako Terraplane Express Pick-Up
Hudson Victoria Coach 1928 byl vůz pro dámy s vlastním šoferem
Oblíbená americká karoserie typu „Dual Cowl Phaeton“ na chassis Hudson ´29
Přepravník pohřebních věnců a květinových darů: Essex 1933
Úchvatná karoserie Hudsonu Commodore Eight Woodie ročníku 1948
Poválečný Hudson v podobě „tovarního“ pick-upu. Psal se rok 1947...
Hudson Hornet Four-Door Sedan z roku 1954, kdy se konec už blížil
Poválečná trefa do černého: Hudsonova karoserie typu „Step Down“, tady u modelu Super Six ´48
Luxusní Hudson Custom Brougham mířil v roce 1935 do vyšší třídy
Spolehlivý šestiválec Hudson (1915). Podobné jezdily i u nás...
Vydáno dne: 22.08.2017 - 23:05