Za zaprášenými poklady aneb Co uchovává Alfa Romeo?

Text: Pavel Kopáček
Foto: archiv autora, Centro Storico, tiskové podklady AR, Fiat

Značka, jež měla minulost úspěšnější než dnešek, která se za posledních několika dekad mnohokrát zazmítala v křečích málem předsmrtných, která stála na samém okraji nebytí, třebaže pro Italy samotné představuje rodinné stříbro ryzosti nejvyšší.

S rozpaky svět přijal nejapný chropot vznětových Giulií, orgiastické radovánky rzi na karoseriích 70. let, prapodivný výsledek nerovného spojení Alfy Romeo a Nissanu, pokřtěný jménem Arna či přechod ke koncepci „vše vpředu“.

A tak se zkoušelo ledasco, a z toho zkoušeného jen minimum přešlo do serie. Možná naštěstí, možná naneštěstí – záleží na úhlu pohledu a preferenci vnějšího pozorovatele.

Přinášíme vám několik fotek, z nichž hovoří invence designerů, ale i modní vlivy různých epoch. Jedno mají všechny vozy společné. Není jim až na výjimky přáno výsluní soutěží elegance ani čestné místo v tovarním museu. Nejsou ošklivé, jsou jen zapomenuté...

Jen ještě maličkost: třebaže pokusů bylo hodně, těžko někdy rozlišit, co je prototyp či zkušební vzorek a co je rozcvička návrhářské veličiny. Jelikož je země apeninského poloostrova rájem proslulých i téměř neznámých karosařských studií, jen v poválečném období vznikaly celé tisíce projektů slavných designerských es, mající jedno společné: na chvíli zazářily a od té doby se objevují jen při jubileích či významných příležitostech. Takovým vozům tenhle příspěvek nepatří. Je o Alfách, které zapadly...

Malá Alfa Romeo dávno předtím, než přišel problematický Alfasud – to je model 103 z konce roku 1960. Na vývoji spolupracoval Renault, a jestliže vám design připomíná Renault 8, máte pravdu
Alfa Romeo Giulia v prototypové studii z přelomu 50. a 60. let. Markanty zádě a střechy zůstaly, příď na sebe vzala vstřícnější podobu
Giulietta Spider Prototipo – není to obyčejná Giulietta! Vidíte zaoblené přední sklo? A kam se poděly dveřní kliky? A jakýpak to tvar mají boční okna?
Nekompromisní tvář modelu bez slovního označení. Posledním seriovým terenním modelem Alfy Romeo je 1900 M, tímhle chtěl výrobce konečně prorazit. Nestalo se, a možná je to škoda, s nadupaným motorem z Alfetty by to „jelo jako kanec“ a všude
Alfa Romeo Montréal „Expo“ Prototipo. Ano, tenhle model jel na světovou výstavu a sklidil velké ovace. Ale než přišel do výroby, prarodiče dnešních „imigrantů“ zavřeli kohoutky a pramen pro žíznivý V8 vyschl
New York Yellow Cab Concept Car: navzdory americkému pojmenování ryze italská konstrukce, ovšem v době, kdy nájemným flotilám vládly prostorné Checkery, Plymouthy, Fordy a Chevrolety, to byla čistočistá fikce. A co tam jezdí dnes? Ale fuj!
Už dávno před boomem zoufalých SUV, tvářících se volnočasově a „terenně“, postavili u AR zajímavý prototyp rodinného modelu s čtyřválcem 1.600 ccm, evtl. 2.000 ccm. Důkaz o ohromné předvídavosti zapadl bez zájmu vedení
Vydáno dne: 07.07.2017 - 08:20