Nejen oblaka naftového dýmu, ale i oblaka modrého dýmu z výfuků dvoudobých motorů mohla čoudit z vozů Avia. Ne těch nákladních, které ránem socialistického Československa rozvážely vše dostupné do Samoobsluh, Jednot, Pramenů a různých obchodních domů, ale ty malé osobní, které málokdo z nás viděl na vlastí oči. Vývoj malých lidových automobilů v padesátých letech se nevyhnul ani letňanské Avii.
Ač se letňanská Avia zabývala hlavně výrobou letadel, od druhé světové války stále více pronikala i do automobilového průmyslu. Nákladní vozidla ale postupně vytlačila z výrobního programu letadla a z bran závodu vyjížděly mimo jiné nákladní Škody nebo známé „vejtřasky“ Pragy PV3S. Mimo to Avia vyráběla karoserie pro Aero Minor II. Na vozy pod svojí značkou Avia došlo v padesátých letech.
Snad každá firma, která měla po druhé světové válce blízko k automobilové výrobě, pracovala na lidovém automobilu. Malých levných automobilů byl akutní nedostatek. I v Avii se věnovali čile vývoji lidového automobilu. Za základ byl použit motocykl Jawa 350. Automobil měl nabídnout větší komfort za stejné peníze jako motocykl.
Podařené vozítko vyjelo poprvé na prvomájový průvod v roce 1956. Jednalo se až o třímístný vůz s karoserií z duralového plechu, kterého měla Avia z výroby letadel na skladě ještě dost. Avia se pyšnila motorem o zmíněném objemu 350 ccm, umístěným vzadu. Vzduchem chlazený dvouválec měl výkon 14 k, převodovka byla čtyřstupňová. Při 340 kilogramech dosahoval vozík osmdesátikilometrové rychlosti. Variabilita vnitřního prostoru byla jako u McLarenu F1 🙂 . Řidič seděl uprostřed. Vzadu za ním byl prostor pro dva cestující. Unikátní byl vstup do vozu, který byl možný po odsunutí střechy. Ta se dala i vyjmout a měli jste hned malý kabriolet!
Projekt byl, jako mnoho jiných zastaven v roce 1958 a Avia 350 se stala rychle historií. Počty vyrobených prototypů se různí. Jeden havaroval při testech. V relativně nedávné době se na internetu objevily fotografie dvou vozů ve stavu před renovací. Jeden z nich je z roku 1956, druhý, již s menšími koly, je mladší.
Vozy se značkou Avia se objevily i v československém motorsportu, kdy soukromí jezdci s větší či menší podporou národního podniku Avia startovali ve formuli Easter nebo F3.
Avia III s motorem BMW 750 Miroslava Jurči se dochovala do dnešních dnů. Procestovala svět, prošla renovací a před pár lety byla na aukci prodána za tři miliony korun.
Avia III
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce