Za dobu, co se pohybuji mezi historickými vozy, což je nějakých pětadvacet let, jsem se setkal se spoustou aut, jimž majitel či renovační firma vrátili, anebo se pokusili vrátit, jejich zašlou slávu. Někomu se to povedlo a výsledkem je výstavní veterán, někdo renovaci zkazil a výsledek je přinejmenším diskutabilní a většina renovátorů svoji práci postupem času vzdala. Existují vůbec nějaká pravidla? Čemu se vyhnout, co si udělat sám a co svěřit odborníkům, co vše vzít na zřetel a v neposlední řadě, na kolik mne to vyjde?
Reálné zvážení všech možností
Základem každé práce je nějaký plán jejího uskutečnění, zajištění prostředků k jejímu splnění a adekvátní znalosti, potřebné k dokončení. Je zajímavé, že jako by toto u renovace veteránů neplatilo. Pouští se do ní kdekdo, a to nejen bez patřičných finančních prostředků pro její dokončení, tak i bez znalosti techniky automobilů a technologických postupů. Nejde totiž jen o to, uvést auto v předrenovačním stavu do stavu provozního. To není renovace. A taky je třeba zvážit, zda si na renovaci vyhradím dostatek času. V drtivé většině se jedná o práci, vyžadující ne týdny či měsíce, ale mnohdy roky.
Doporučení: Zvažte sebekriticky, zda jste připraven na renovaci na 100%.
Plánované použití
Možná se to na první dojem nezdá, ale k čemu budete chtít veterána využít? Nabízí se samozřejmě využití na občasné vyjížďky na srazy, výlety či veteránské podniky. Taky ale můžete renovovat první série Land Roverů a chtít se s ním vydat na daleké cesty. Budete jezdit sám nebo budete mít za veteránem historický caravan a pojedete s ním každý rok na mezinárodní sraz na jih Itálie? I všechny tyto možnosti je třeba na začátku renovace zvážit.
Doporučení: Zvažte účel, pro jaký si veterána pořizujete a zajistěte si adekvátní parkování.
Finance
Co se týče množství potřebných financí, záleží v první řadě na automobilu, jaký renovujete, jeho kompletnosti a náročnosti renovace, na tom, zda si práci uděláte sám nebo vůz zadáte profesionální firmě. Rozhodně nemůžete počítat s tím, že zadáte renovaci firmě a Váš rozpočet bude sto tisíc. Jen cena laku se pohybuje od cca 50 000,- Kč výše. Horní strop není. Karosářské práce stojí skoro vždy víc, než je odhad. Může to být i proto, že mnoho poškozených míst není vidět, než se do nich „sáhne“. Vše je skryto pod nátěry, kobercem a díly. Generálku řadového čtyřválce můžete pořídit za dvacet tisíc, ale taky za násobky této částky. Interiér se rovněž pohybuje od 20 000,- Kč výše. A to se bavíme o běžném interiéru auta ze sedmdesátých let! Udělat převodovku, diferenciál, nápravy, brzdy…. Jen v investicích do dílů se lze dostat u běžných aut do několika desítek tisíc, u drahých a vzácných vozů i do milionů. A taky práce. Každý řemeslník, který se na renovaci podílí, si ji nechá zaplatit. Vy přece taky nepracujete zadarmo. Nepočítejte s tím, že kompletní renovaci uděláte pod 200 tis. Kč nebo že vám ji někdo udělá pod 500tis. Kč.
Doporučení: Pro renovaci si připravte raději o pár desítek tisíc víc. Jistě je využijete.
Znalosti
Víte, kde se do auta leje benzín a jak vyměnit olej? To je fajn, ale na renovaci je to méně než málo. Jestli máte stín pochybností, je lepší se svépomocí do renovace nepouštět. Nebo si najděte někoho, kdo renovaci rozumí a udělejte si vůz sám pod jeho dohledem.
Doporučení: Pokud váháte, zda se do renovace pustit sám, je to znamení, abyste to nedělali a renovaci zadali.
Literatura
I když svoje auto znáte, víte třeba, jaký správný moment má být na utahování hlavových šroubů? Zajistěte si katalog náhradních dílů a dílenskou příručku. Jistě, ti co renovují předválečná auta „podle oka“ se budou smát, ale takových machrů je méně než šafránu. A zvláště u mladších veteránů, když ta možnost je, proč ji nevyužít?
Doporučení: Zajistěte si potřebnou literaturu.
Originalita
Pokud chcete zrenovovat veterána, a pak na něj dát plameny, interiér chcete v růžové kůži a minimálně dvacítky chromovaná kola…vy raději vůbec tento článek nečtěte. Viděl jsem hodně moc veteránů, které byly precizně zrenovovány a nakonec na ně byl použit lak, který se v té době vůbec nedělal, motor měl dvojnásobný výkon a další úpravy. Sehnali jste původní zachovalý pohřební provedení veterána. Nedělejte z něj kabriolet. Máte šestnáctistovku v základním provedení? Neměňte je za třílitr s interiérem v kůži. Třeba u Mercedesů se dá i na internetu najít podle VIN kompletní data karta, která prozradí původní provedení vozu. A ten Mercedes, který vyjel z fabriky jako benzínová osmnáctistovka s chudou výbavou a je zrenovován v provedení jako třílitr turbo diesel v kůži, je z veteránského hlediska bezcenný.
Doporučení: Výsledkem Vaší renovace by měl být vůz ve stavu, v jakém sjel z výrobního pásu.
Povrchová úprava a technologické postupy
Jistě jste viděli na veteránských akcích třeba předválečnou Tatru s křiklavě zeleným lakem, Škodu 1202 v metalíze a podobně. To je strašná škoda a znak minimálně neodbornosti toho, kdo toto spáchal. A netýká se to jen laku. Měla auta z padesátých let podvozek v komaxitu, jak je to v módě dnes? Opravdu nestačí obnovit původní látkové provedení sedaček? Je nutné jej nahrazovat kůží a podobně? Renovace je uvedení veterána do stavu, v jakém sjel z výrobní linky. A to nejen se všemi pozitivy, ale i s negativy. Třeba právě laky u předválečných nebo krátce poválečných aut. Nejen, že to nebyly vypalované akrylátové laky, mnohdy se nanášely jen štětcem!, ale hlavně se laky, používané ve zmíněných letech nikdy neleskly tak, jak se lesknou dnešní akrylátové autolaky s několika podklady a zrající v pecích.
Doporučení: Pokud chcete mít veterána opravdu kvalitního a cenného, držte se původních postupů a povrchových úprav. Podle těchto detailů se pozná poctivá práce.
Výběr řemeslníků
Rozhodli jste se zadat renovaci profesionální firmě nebo potřebujete jen pomoci s detaily? Třeba s chromováním, elektrikou nebo čalouněním? Není stoprocentně zaručený způsob, jak dobře vybrat. Ani doporučení nemusí být stoprocentní. To, že řemeslník udělal práci perfektně dvaceti lidem před vámi, neznamená, že tomu bude tak i u vás. Ale jedno z vodítek to je. Pak doporučuji se podívat na jeho předchozí práce. A tím nejcennější rádcem nás vybavila příroda. Šestým smyslem. Nemáte z jednání s lakýrníkem dobrý pocit? Auto mu nedávejte! Zdá se Vám, že práce trvá příliš dlouho? Vydejte se do dílny podívat se na průběh. Předejdete tím dalším problémům, zdržení a zklamání.
Doporučení: Třikrát měřte, jednou řežte a věřte intuici.
Kontrola
Je dobré vědět, co se s Vaším veteránem děje. Nepočítejte, že když zadáte někam renovaci a za tři roky zavoláte, jak to jde, bude Vaší odpovědí: „Váš vůz je připraven, pane“. Zajímejte se o tom, jak probíhají práce na Vašem veteránu. Chtějte fotodokumentaci a řádné vyúčtování všech prací, které Vám někdo provádí, tak i dílů.
Doporučení: Buďte to vy, kdo má nad renovací kontrolu.
Legalizace
Již před započetím renovace si zajistěte, že vůz budete také moci legálně provozovat. Nebyl byste totiž první, kdo zažije při řešení této záležitosti velké zklamání.
Doporučení: Zjistěte si dopředu, že Váš veterán bude moci být také legálně provozován.
Text: Michal Primák