Dnes vyrábíme vozy Škoda, a montují se zde vozy zahraničních značek. Podstatně zajímavější než dnešní produkce je pro nás historie. A ne ledajaká! V minulosti zde bylo několik set výrobců automobilů dnes neznámých značek. Jednou z těch zmapovanějších značek byl Gatter. Že neznáte?
Willibald Gustav Gatter (1896 – 1973) snil ve dvacátých letech o výrobě automobilů. Tehdy byl automobil výsadou bohatých. Gatter chtěl vyrábět auta pro všechny. V jeho představách figuroval nejen malý, nenáročný a hlavně levný automobil, který by skýtal víc než motocykl, ale i mnoho dalších variant včetně užitkových vozů. Zkušenosti nasbíral mimo jiné i u Austro – Daimlera, kde pracoval i s F. Porschem. Později navrhl lidový vůz pro ústeckou společnost Georg Schicht A.G., kde bylo domluvena výroba pod jménem W. Gattera. Jedním ze dvou prototypů byl v roce 1925 (některé prameny uvádí rok 1927) model „Schreckenstein“ (německý název hradu Střekov). Čtyřmístný vůz sklidil velký zájem. Pod kapotou sportovního kabrioletu byl vodou chlazený čtyřválec, podvozek byl vlastní konstrukce, na který měl Gatter i několik patentů. Druhým prototypem byl model „Europawagen“. Ani jeden z modelů nepřekročil několik vyrobených kusů. Dohodu však společnost nedodržela a pro vozy chtěla jméno své, a tak se W.Gatter odhodlal k výrobě samostatně a z firmy odešel.
V roce 1930 Gatter začíná v severočeské obci Zákupy s vlastní výrobou. V sedmi lidech začínají s modelem, který označovali jako „Kleine Gatter“ (malý Gatter). Opět používají svůj podvozek s některými patentovanými prvky. Vůz vážil 220 kilogramů! Motory využívá od jiných výrobců. Pro malého Gattera využívá anglický dvoudobý jednoválec Viliers o obsahu 350 ccm a výkonu 9 k. Automobil měl maximální rychlost 60 km/h a jeho základní cena byla 12 800,- Kč , což byla poloviční cena než u konkurenčních značek. Prý se jednalo o nejlevnější automobil v Evropě. Že se jednalo skutečně o malinký vozík, ukazují jeho rozměry. Délka byla plných 2,6 metrů a šířka celý jeden metr. Jednoduchost a nenáročnost vozu umocňovala i spotřeba, která byla dle dobových prospektů 5 litrů / 100km.
Již o rok později rozšiřuje svoji továrnu. Na startu závodu do vrchu Zbraslav – Jíloviště se Gatter objevuje téhož roku. V roce 1932 začíná i s vlastními motory. O jeho vozy je velký zájem, firma se utěšeně rozrůstá. Další rok představuje nový model, vybavený již vlastním, vodou chlazeným motorem, převodovka se chlubí již i zpátečkou a pohon řetězem je nahrazen spojovací hřídelí. Hmotnost vozu po úpravách stoupla na stále zajímavých 340 kg a cena na 15 800,- Kč. Obě hodnoty byly ale stále nižší než u konkurence.
Přesto, že Gatter nabízí zajímavou hodnotu nenáročného a levného vozu s minimálními nároky na údržbu a kvalitu svých vozů dokazuje úspěšnou účastí na mnoha motoristických podnicích nejen v Československu, ale i v zahraničí, prodejní čísla klesají. A to i přesto, že Gatter přichází s malými dodávkovými vozy. Gatter –autopodnik Zákupy se dostává do finančních problémů, kterým Willibald Gatter neúspěšně čelí. Rok 1936 je posledním rokem této značky, firma je v exekuci prodána a W.Gatter se se stěhuje do Německa. Nepomohlo mu příliš ani angažování se v otázkách Sudet, kdy se stavěl na stranu Němců a hájil jejich nezávislost na Československu.
Ještě po druhé světové válce se Willibald Gatter nevzdává naděje na malý jednoduchý automobil, který je potřeba opět. Na počátku roku 1950 vytvořil další prototyp malého levného vozu, ale k výrobě měl hodně daleko a nebyl k dispozici ani kapitál. Možná i proto, že vzhled vozu se stále blížil třicátým létům.
Kolik se vyrobilo vozů této značky není známo. Dosavadní údaje se velmi rozchází od přibližně 40 do těžko uvěřitelných 1650 kusů. Reálněji zní spíše první číslo. Valná většina jich byla prodána do Německa. Nedozvíme se již, zda bílý Gatter pana Berana z Českého Dubu je jediným dochovaným vozem této značky, nebo zda ještě i dnes, v některé z českých či německých stodol…
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce