Pražská značka Isis, užívající jméno podle jedné z řeckých bohyň, má velmi zajímavou minulost, a bohužel též jepičí život, ostatně jako spousta jiných československých značek v období mezi dvěma světovými válkami. Historie Isis rozhodně stojí za zmínku.
Ani výrobky známé jinonické automobilky Walter neuspokojily ing. Františka Beutelschmidta a k rozhodnutí vyrábět automobily nebylo daleko. Ostatně v minulosti tento průběh nebyl výjimkou. Nejznámější je třeba začátek Lamborghini, že? Beutelschmidt byl inženýr elektrotechnologie a pracoval i pro ing. Františka Křižíka. Později si založil vlastní elektrotechnickou firmu. Ale nás víc zajímají jeho automobily. První vůz se značkou Isis sestrojil Beutelschmidt v roce 1923 a prezentoval ho na tradičním Pražském autosalonu. Zde se prezentovala spousta vozů různých značek, a tak zaujmout návštěvníky nebylo snadné. Beutelschmidtovi se to podařilo. Jeho sportovní, otevřený, dvousedadlový vůz vypadal velmi dobře a měl několik zajímavostí. Jednak to byl jeho šoupátkový, dvoudobý, dvouválcový motor o objemu 770 ccm a výkonu 12 kW se stupňovitými písty. Důmyslným systémem, který nemá moc významu popisovat, dosáhl konstruktér efektu přeplňování! K tomu čtyřstupňová převodovka, půleliptická pera na přední nápravě a dnes neznámé řešení zadní nápravy „cantilever“ (cantilever znamená, že zadní náprava byla zavěšena na převislém konci per). Brzdy brzdily zadní kola, jak bylo tehdy obvyklé. Zajímavostí byl střešní díl, jakýsi „hardtop“, který se dal na vůz snadno nasadit a z otevřeného vozu bylo sportovní coupé!
Isis vypadal velmi sportovně, avšak jeho rychlost byla pouze 70 km/h. Což sice na soudobé vozy bylo dost, ale sportovní, skoro až závodní, vzhled vozu sliboval víc. Proto Beutelschmidt konstruuje další vůz, tentokrát vybavený čtyřdobým, tříložiskovým čtyřválcem 1100 ccm rozvodu OHV se snímatelnou hlavou válců s výkonem přibližně 14 kW!
Ve spolupráci s ing. Emanuelem Sedlákem začíná stavět další, vzhledově velmi podobný, vůz s motorem 1,1 litru. Tentokrát si tvůrce vozu zajistil francouzský motor Chapuis-Dornier. Isis je opět prezentována na Pražském autosalónu. Tentokrát Beutelschmidt ukazuje nejen nový vůz, ale i variace předchozí „jedenáctistovky“.
Ač nový Isis sbíral úspěchy i v takových závodech, jako byla Zbraslav-Jíloviště či Brno-Soběslav a byl o něj velký zájem, tvůrci tohoto vozu chybělo zázemí. Přibližně 15 – 20 vozů s vysokou cenou 56 tisíc Kč, které byl Beutelschmidt ve svých podmínkách schopen vyrobit bylo málo. Protože na svých vozech nedokázal vydělat a finance pro výrobu byly potřeba, spojil se s dr.Kabešem, majitelem firmy Aero. Ten měl zájem, bohužel k dohodě nedošlo. V tu chvíli to bylo pro vozy se značkou Isis konečná a od roku 1925 se Pražský autosalon bez těchto „sporťáků“ musel obejít.
Občas se objeví zmínka o užitkových vozech, ale dobové prameny žádnou takovou informaci neuvádějí a nutno podotknout, že ani konstruktérsky to moc smysl nedává. Pokud mne paměť neklame, alespoň jeden kus se dochoval. Snad ho ještě spatříme.
Isis 1500 special pro ing. E.Sedláka
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce