Sportovních automobilů vznikl v Československu nespočet. Žel bohu jsou téměř všechny zapomenuté. Jen znalci si vzpomenou na všechny ty vozy, které brázdily tratě slavných československých závodů. Některé se dostaly i na běžné silnice. A o hrstce z nich se uvažovalo v souvislosti s výrobou. Vzpomenete si dnes na Júlia Kubinského a jeho vozy s označením JK?
Konstruktér Július Kubinský byl svým způsobem tvrdohlavý genius. Měl svoji vizi sportovního vozu a s pečlivostí jemu vlastní ji naplňoval.
Jeho prvním dílem byl sportovní vůz s pontonovou karoserií z roku 1946. Na upraveném podvozku KdF 82 vznikl v bratislavské karosárně Koller prototyp dvoumístného sporotvního vozu. Poválečné události ale udělaly hodně lidem čáru přes rozpočet. Kubinský byl jedním z nich. Vize ale žila dál. Jen bylo třeba pro ni najít nové prostory a začít znovu. To se podařilo v Brně, kde Kubinský staví závodní monopost Mono JK. Malý vůz poháněl opět motor KdF, tentokrát s kompresorem. Ten má pokračování v Mono JK II, tentokrát s motorem Lancia V4 o objemu 1,5 litru. Na přelomu padesátých let staví na shodném podvozku tři sportovní vozy, dvě coupé s motory BMW a jeden otevřený vůz s motorem Alfa Romeo.
Vrcholným dílem byl vůz kategorie Grand Turismo, označovaný jako JK 2500. Na tomto voze pracoval Kubinský dlouho. Přes překážky s absencí plánovaného motoru Tatra, s pokusným motorem Alfa Romeo, až po konečné řešení s osmiválcem Tatra V8 ze „šestsettrojky“ se Kubinský přenesl. Vyřešit se mu podařilo i chlazení a další technické detaily. Přestože továrna Tatra měla velký zájem o malosériovou výrobu, nepodařilo se. Kubinský vůz používal k běžnému ježdění, což v té době bylo skoro až nebezpečné. Přeci jen, v záplavě škodovek, Wartburgů a Trabantů jezdit takovýmto vozem po socialistickém Československu ….
JK 2500 je často chybně označován jako Tatra JK 2500. Toto označení není správné. Vychází nejen z použitého motoru, ale i z nápisu na kapotě na některých fotografiích. Vůz byl v Tatře prezentován, měl motor Tatra, ale nevyrobila ho kopřivnická automobilka.
Ale ani tímto „gétéčkem“ Kubinský neskončil. Jeho další prací byl monopost Mono JK500, ale ten přes svoji revolučnost přišel pozdě. Nenašel uplatnění. Rovněž úprava Velorexu Oskar na čtyřkolový nepřešla stadium dvou prototypů.
Další počiny Julia Kubinského již s motorismem nesouvisí. Každopádně za sebou zanechal velmi výraznou stopu a když budete mít velké štěstí, můžete se na některé akci pokochat pohledem na jeho díla. A jednou možná vyjede a my budeme moci obdivovat i JK 2500.
Chassis JK 2500 JK Velorex
Text: Michal Primák
Foto: Michal Primák a archiv redakce