Kukleny u Hradce Králové byly místem, kam převedl trutnovský František Petrášek část výroby svých automobilů Perfekt. Spojenectví s Aloisem Nejedlým však mělo jen velmi krátkého trvání a idea společného podniku brzy vzala za své. Nejedlého však myšlenka výroby automobilů zaujala natolik, že záhy začal vyrábět v Kuklenách vlastní automobily pod značkou KAN, což byla zkratka Kuklenská automobilka Nejedlý. To se psal rok 1911 a první KAN byla jednoválcová voituretta typ A o výkonu 7 HP. Následující rok přibyl do nabídky dvouválcový model S o výkonu 11 HP a čtyřválcový model LC (20 HP). V tomto roce prodal KAN již 80 vozů, což na počátek bylo více než slušné. KANy stály od 3500 korun do 5200 korun.
Pražský salon automobilový v roce 1912 Alois Nejedlý nevynechal a prezentoval tam své vozy. Rovněž se úspěšně účastnil několika soutěží spolehlivosti, například na podzim téhož roku soutěž, pořádané Vídeňským automobilovým klubem na trase Vídeň – Křemž a zpět. Při této jízdě ujely dva vozy KAN trasu dlouhou 433km, a to bez jediného zastavení či poruchy. Na některých úsecích byl již sníh. Franz Czernil s jednoválcem KAN potvrdil svůj úspěch druhý den při závodu do vrchu Sieberer, kdy svým časem překonal mnohem silnější vozy, včetně tech nejsilnějších. Odměnou byla I. cena za nejlepší výkon nejslabšího motoru. Dojem zanechaly vozy KAN vynikající. Ještě dvakrát se KAN vrátil na stejnou akci a při obou startech udivoval svojí kvalitou a spolehlivostí. KANy se rovněz jednou zúčastnili známé jízdy do Vrchu Zbraslav – Jíloviště, a to v roce 2013, kdy se na start postavily dva vozy. Na sstupně vítězů ale nedosáhly.
V dalším roce došlo ke změně vlastnické struktury, kdy do vzniklé společnosti s ručením omezením vstoupil další partner – Záložní úvěrový ústav. To umožnilo firmě zlepšit malosériovou výrobu i dovolit si lepší prostory. Rovněž vozy doznaly vylepšení a nejsilnější čtyřválec mohl disponovat výkonem 30 koní.
Firma byla v největším rozmachu. Zajímavostí je i rozsah poskytovaných služeb, kdy KAN nabízel údržbu a servis vozů všech značek a umožňoval i garážování vozů. Do plánů ale zasáhly dramaticky dvě události. Tou první byla první světová válka, jejíž začátek měl za následek útlum výroby automobilů v Kuklenách a přeorientování na jiné produkty. Tyto však nebyly schopny generovat patřičný zisk. Druhou událostí jsou ekonomické problémy Záložního úvěrového ústav u a jeho následný krach. KAN se dostává pod obchodní dozor. Prostory jsou pronajaty a v září 2018 přebírá továrnu KAN firma Petrášek & Wallenfels.
Ale ještě v roce 1930 bylo registrováno 30 automobilů KAN. Což při rychlém poválečném rozvoji a vzniku dalších a dalších značek obdivuhodné.
KAN typ A (11 HP) se dochoval minimálně ve dvou kusech. Zelený patřil pardubickému sběrateli panu Moučkovi. Vystavován byl v minulosti například na soutěži Auto Štangl Retro Prague. Červený KAN stojí v rakouském muzeu.
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce