Gustav Kroboth ze Štenberka na Moravě byl dalším z nadšených konstruktérů, kteří se pustili do stavby lidového vozu. Kroboth na projekt nebyl sám, potřebné finance si vzal na starosti dr. Kuno Grohmann, jehož rodina měla továrnu ve Vrbně pod Pradědem. Zatímco Kroboth pracoval na svém voze, dr. Grohmann vyjednával s bankami financování výroby a hledal obchodní zástupce nové značky. Při avizované ceně 9999,- Kč byl o vůz značný zájem. Přece jen, soudobé Aero 500 stálo skoro dvojnásobek.
Pro prodej vozů v Praze zajistil dr. Grohmann zkušeného prodejce ing. Zdeňka Kliku. Ale zastoupení vznikla i v dalších městech a brzy měla nová firma nejen stovky objednávek, ale i ověřovací sérii deseti vozů. Začalo probíhat testování a vyladění vozu, kdy především brzdy nebyly dostatečné.
Nečekaně ale zmizel dr. Kuno Grohmann. Bez jeho obchodního přispění nebyl Gustav Kroboth schopen pokračovat v ambiciózním plánu. Nakonec v roce 1931 vznikla společnost Favorit, která převzala závazky firmy a Kroboth mohl pokračovat. Na říjnovém pražském autosalonu značka nechyběla a čtveřice vozů s názvem Kroboth Favorit, doplněné dvojicí chassis mohly lákat nové zákazníky.
Postupem času mizí z názvu jméno zakladatele a stopa vozů postupně Kroboth mizí.
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce