Magazín VETERÁN
Menu
  • MAGAZÍN
    • Články
      • Představení
      • Svezli jsme se
      • Známé-neznámé
      • Reportáže
      • Renovace
      • Příběhy aut
      • Ostatní
  • ČS automobily
    • Seznam značek automobilů
    • ČS KAROSÁŘI
    • Historie registračních značek
    • AUTOBUSY
    • Expedice
    • OSOBNOSTI
  • BUGATTI
    • Historie značky
    • Modely Bugatti
    • Historie Bugatti u nás
    • Seznam Bugatti u nás
    • Sbírky Bugatti
    • Příběhy Bugatti
  • SIMCA
    • Historie značky
    • Seznam modelů
  • Knihovna
  • Inzerce
    • Veterány do roku 1945
    • Veterány do roku 1991
    • Literatura
  • GALERIE
  • Kontakt
Menu
Lidovka Pilát

Lidovka

Přestože drtivá většina těch, kteří se po druhé světové válce snažili o lidová vozítka, neuspěla, vozítka některých tvůrců byla nakonec vyrobena. A některá z těch vyrobených se dochovala do dnešních dnů. A z těch několika vozítek, která se dochovala, lze jen některá obdivovat na srazech ještě dnes. Jednou ze světlých výjimek, která nezůstala na prknech vývojových kanceláří, nezmizela ani v zahraničí, ani ve šrotu, je Lidovka.

Zdeněk Pilát byl nejen automobilový konstruktér, který se podílel na Tatraplánu nebo Jawě Minor, ale působil i v leteckém a zbrojním průmyslu. Dříve, než se kola Tatraplánu dotkla silnice, na samém počátku druhé světové války, se začal zabývat vývojem lidového automobilu dle vlastního návrhu. Tajně během války připravil podvozek a v roce 1943 jej začal podrobovat jízdním zkouškám. Zatím bez karoserie, která chyběla. Až později, po válce ji vyrobila Tatra.

Motor byl vzduchem chlazený dvoudobý dvouválec DKW 500TI o objemu 500 ccm a výkonu 14 HP při 3500 ot/min. Poháněcí ústrojí bylo tehdy nezvyklé – systém transaxle. O mnoho a mnoho let dříve než u vozů Porsche byl použit právě u Lidovky. Převodovka měla tři rychlostní stupně vpřed plus zpátečku. O zastavení stroje se staraly mechanické brzdy na všech čtyřech kolech. Čtyři sta dvacet kilogramů lehký vůz vykazoval spotřebu 4,5 l na sto kilometrů.

O výrobu Lidovky měli zájem všichni českoslovenští přední výrobci automobilů, jako Škoda, Walter, Tatra, Jawa, Zbrojovka, Aero, ale třeba i zlínský podnikatel Tomáš Baťa nebo anglo – belgická firma Tipsy, zabývající se výrobou letadel. Rovněž veřejnost ji na poválečné výstavě lidových vozů přijala velmi kladně, a to i přesto, že vůz by vystavován nedokončený a nezkompletovaný. Tak jako u spousty jiných nadějných projektů ale vystavilo červenou Lidovce únorové znárodnění.

Lidovka ale nezmizela docela. Po celý svůj život provázela svého tvůrce Zdeňka Piláta, který s ní jezdil v běžném provozu. V průběhu let ji drobně vylepšoval.

V současné době bývá k vidění na srazech se svým současným majitelem. Použitá fotografie pochází z  roku 2013, kdy byla Lidovka k vidění na známé soutěži Zbraslav – Jíloviště.

  • Zbraslav – Jíloviště 2012

Text a foto: Michal Primák a archiv redakce

© 2021 Magazín VETERÁN | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme