Automobilovou výrobu v severních Čechách jsme již na stránkách našeho časopisu zmínili. Jedním z měst, které mají nejstarší automobilovou historii, je bezpochyby Liberec. Vždyť první vůz „Továrny na odlévání a zpracování kovů Christian Linser“ byl představen již v roce 1906.
Christian Linser vlastnil slévárnu v Liberci již od roku 1852 a nutno říci, že dobře prosperovala. Postupně rozšiřoval výrobu a kromě zpracování kovů brzy vyráběl hasičské stříkačky a malé parní stroje. Odsud byl krok k výrobě jízdních kol a motocyklů, které prodával pod značkou Zeus.
První automobil se značkou Linser a typovým označením 12 HP byl představen ve Vídni na autosalonu v roce 1906. Jednalo se o otevřený dvoumístný vůz, vybavený malým čtyřválcem o objemu 1640 ccm chlazeným kapalinou. O Linserův automobil byl zájem možná i proto, že jako jediný malý vůz disponoval čtyřválcem. Stejný zájem novinka vzbuzuje na Pražském autosalonu tentýž rok. Největší zájem byl ale na Liberecku, tenkrát sudetském. Firma dokonce pořádá předváděcí vyhlídkové jízdy, o které je enormní zájem, automobil se ani na chvilku nezastaví.
Slévárenská výroba umožňovala výrobu všech komponentů, což bylo výrobně velmi drahé. Kvalita dílenského zpracování byla rovněž na vysoké úrovni. Vozy Linser měly velmi pěkný design a výborné ovládání.
V Liberci holdoval motorismu kromě Linsera i Theodor von Liebig, který následující rok zakládá automobilku RAF. Liebig projevil zájem o výrobu precizních vozů Linser a po krátké se oba podnikatelé dohodli. Linser si ponechává pozici hlavního externího dodavatale. Linser ještě krátce vyráběl motocykly, ale ani to nemělo dlouhého trvání a značka Linser zmizela z mapy motoristického světa.
Je vysoce nepravděpodobné, že by se některý z vozů značky Linser u nás dochoval do dnešních dnů zejména proto, že Liberec byl v té době hodně německý. Automobily LInser se prodávaly do Německa a Rakouska. Jeden automobil tu prý možná zůstal, ale později byl vyvezen.
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce