Napadlo by Vás dnes postavit si závodní auto, pojmenovat ho po manželce a zlegalizovat ho pro běžný provoz? Dnes těžko, ale byly doby, kdy to bylo „běžné“. Jedním z těch, které to v minulosti napadlo, byl Jaroslav Vlček. A nejen že vozy pod značkou „Magda“ postavil a závodil, ale i vyhrával.
Úplně první vůz postavil pan Vlček v roce 1936 z dílů amerického vozu Nash. Až druhý nesl jméno Magda. Ten již používal technické skupiny z Fiatu. Díly této značky používal Vlček pro většinu svých vozů. Menšími úpravami litrového motoru z Fiatu 508 dokázal téměř zdvojnásobit jeho výkon. Hned svůj první závod Magda II vyhrála. Po demontáži blatníků a světel se stala vozem závodním. Ale tam již narážela na silné vozy Bugatti.
Třetí Magdu představil Jaroslav Vlček po válce, přesněji v roce 1947. Poháněl ji opět Fiat, ale již notně upravený kompresorem. Hmotnost Magdy III se dostala na hodnoty dnešních silnějších motocyklů 🙂 a výkon se opět o něco posunul výše. Jedním z hlavních kritérií úspěchu byly vždy velmi promyšlené konstrukce, kvalitní a pečlivá práce. Magdy byly nejen rychlé, ale i spolehlivé a atraktivní napohled.
Magdy IV a V byly větší či menší modernizace úspěšné Magdy III. Pětka měla již novou karoserii. To bylo v roce 1952, a Jaroslav Vlček dále proháněl soupeře po závodních tratích.
Podle mne nejkrásnějším Vlčkovým vozem je Magda VI. Ač motor vycházel opět z Fiatu, dobře polovina vnitřních součástí motoru již byla vlastní konstrukce. Karoserie z lehkých slitin snesla nejpřísnější měřítka. Musela to být jistě neuvěřitelná podívaná, když tento krásný sportovní automobil vyjel v roce 1955 v Praze do ulic mezi tehdejší produkci.
Postupem času se více a více kategorizovala produkce sportovních a závodních aut. Vlčkovy Magdy s motory Fiat nahradil čistý závodní vůz kategorie F3 s názvem Magda F3, poháněný motorem Wartburg. Nedosáhly již takových úspěchů jako její předchůdkyně.
Ale to se již závodní část života těchto strojů chýlila ke konci. Ještě nějakou dobu sice soutěžily v rukách dalších jezdců, ale brzy zmizely v propadlišti dějin.
A co dnes? Žije ještě nějaká Magda? Dochována je jedna Magda F3 v původním nerenovovaném stavu. Pravděpodobně jeden vůz Magda s motorem Fiat je v Itálii. O dalších nám v redakci není nic známo.
Sportovní vozy Magda Jaroslava Vlčka jsou důkazem precizní práce, promyšlených konstrukcí a silné vůle po úspěchu. Vezměme si z toho příklad i dnes.
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce