Dodnes inspiruje výrobce svojí pokrokovostí, chytrými řešeními a svým stylem, a také dodnes udivuje všechny zájemce stádiem své rozpadlosti způsobené korozí. Hned na úvod chci mít tuto negativní věc z krku – ano Matra Rancho hnila neskutečně rychle. Tak, a nyní se můžeme věnovat vozu samotnému a tomu, co přinesl v sedmdesátých letech řidičům, kteří nechtěli terénní Land Rover, ale osobní auto jim bylo málo. Ač dnes tuto francouzskou stylovku na cestách prakticky nepotkáte, neznamená to, že byste ji neměli znát.
Francouzská automobilka Matra vyráběla v úzké spolupráci s firmou Chrysler-France, jakožto vlastníkem značky a továrny Simca, sportovní vozy Bagheera. Po, převážně evropských, silnicích jezdily tyto sportovní vozy již ve druhé generaci a na rýsovacích prknech v Romorantinu se připravovala žhavá novinka. Nejednalo se jen o nové auto, ale spíš o novou kategorii.
Jako základ nového vozu posloužila Simca 1100. Zjednodušeně by se dalo říci, že malou „jedenáctistovku“ v továrně uřízli za řidičem a posadili na vzniklé místo laminátovou boudu. Je to pravda jen zčásti. Simca 1100 byla vyráběna nejenom ve třídvéřové a pětidvéřové verzi, případně jako kombi, ale z výrobního pásu sjížděly i verze pick-up a dvoumístná „dodávka“. Pick-up byl tedy velmi snadno upraven a na zadní, mírně prodlouženou část přišla prostorná nástavba. Jak jinak, než laminátová. Místo chromovaných nárazníků se objevily masivní plastové, boky vozů byly chráněny rovněž plastovým obložením. Originální vzhled doplňovala střešní zahrádka, ochranný rám nad nárazníkem. Kliky, zrcátka, rámečky světlometů, to vše bylo nyní rovněž černé. Celek tak působil velmi pěkně a kompaktně. Vzhledem k financování projektu téměř výhradně Matrou, bylo upuštěno od vývoje verze 4×4. Rancho bylo vždy „dvoukolka“. Jedinou „terénní“ úpravou byla určitá možnost zvýšení světlosti podvozku štelováním na nápravách. Rancho poháněl motor o obsahu 1442ccm ze Simky 1308GT, který poskytoval dostatečný výkon 80k (DIN). Tak jako v Simce 1100 a 1307/8, i zde byl vpředu napříč a přes čtyřstupňovou převodovku poháněl samozřejmě kola přední.
Novinka se představila na ženevském autosalonu a byla jednou ze senzací. Od počátku bylo Rancho prodejně úspěšné a překonalo počáteční odhady prodejů. Nemělo konkurenci, nikdo nic takového nevyráběl. Vesměs lze říci, že Matra tímto modelem založila kategorii SUV.
Již v říjnu 1978 se objevila první z mnoha akčních verzí. „Courréges“ jak zněla novinka, se ale nikdy sériově nevyráběla. O rok později se zlepšila antikorozní ochrana Ranch natolik, že byla poskytována šestiletá antikorozní záruka. Nevím ale, jak to vypadalo sedmý rok 🙂 .
V září 1980 přinesla Matra další zlepšení. Akční modely X, AS a Grand Raid, který byl vybaven dvojicí hledacích světlometů, dvěma rezervami a diferenciálem s omezeným prokluzem. Později nabídku doplnilo Rancho Decouvrable, které mělo svinovací boční a zadní stěnu z plachtoviny se slídovým oknem. Na přání bylo možné objednat další provedení či „akční speciál“. Zákazník mohl mít Rancho, které mělo v zadních části skrytou invalidní plošinu (jeden takový kus si pamatuji asi před deseti lety ve východních Čechách). Provedení Davos, Jeanneau, Midnight, Loisirs znám jen z katalogu a ani na mezinárodních srazech jsem je neviděl.
Velmi bohatá byla též nabídka příplatkové výbavy. Objednat si náročný zákazník mohl např. dvě přídavné sedačky do zavazadlového prostoru, pevné lůžko, vyprošťovací plechy, naviják, druhou rezervu, přídavnou zahrádku na nástavbu, hliníkové ráfky, deflektory a různé campingové vybavení.
V říjnu 1983 byla výroba ukončena. Několik vozů bylo ještě smontováno v roce 1984, pak sympatické Rancho zmizelo s nabídky prodejců.
Ač se to možná nezdá, Matra nebyla úspěšná na závodních kolbištích jen se svými sportovními vozy nebo závodními speciály. I Rancho si „čichlo“ ke sportovním výkonům. A postavilo se hned na start závodu nejtěžšího: Rallye Paříž – Dakar. Ne, v Simce ani Matře se nikdy nebáli 🙂 .
A aby těch zásluh nebylo málo, víte, co Matra připravovala jako nástupce Rancha? Ano…. Espace není nápadem Renaultu. Když byl v Matře připravován nástupce Rancha, došlo ke změně vlastnických struktur v továrně Simca. Americký Chrysler vinou svých odbytových potíží a nesmyslné obchodní politiky byl nucen odprodat své evropské závody. Továrnu Chrysler France, vyrábějící vozy Simcam prodal koncernu PSA. Na rozdíl od Simky a Citroënu nebyl Peugeot moc pokrokový. A tak když návrháři přinesli návrhy nového Rancha, vedení PSA se návrh vůbec nezamlouval. „To se nikdy nebude prodávat“, prohlásili. Jak obrovská to byla chyba. Nástupce využíval široké škály dosavadních výrobků Simky, resp. po novém přejmenovaní, Talbotu. Podvozek byl ze Solary, spoustu detailů poskytly jiné typy. Ale bohužel inženýři Matry odešli s nepořízenou. Svému dítku ale věřili natolik, že oslovili Renault. Ten souhlasil se společnou výrobou, ale kladl si jednu podmínku. Jejich Fuego v té době drtivě prohrávalo konkurenční boj s Matrou Murena, nástupcem Bagheery, kterou Matra vyráběla s Talbotem. Podmínka zněla: „Ukončíte výrobu Mureny“. V Matře věděli, že výroba Espace bude výrazně ziskovější než výroba malosériového coupé, a tak souhlasili. V Renaultu si mohli gratulovat, v Peugotu si nadávat a v Talbotu držet smutek.
Ale pojďme se podívat na Rancha v Československu a Česku. Oficiální import neprobíhal (i když na veletrhu se Rancho objevilo) a není mi ani známo nic o individuálních objednávkách přes Tuzex. S největší pravděpodobností se sem všechna Rancha dostala jako ojetá, zejména po roce 1989. Dnes můžete vidět občas Rancho v inzerci, většinou jako vrak na zahradě. Na srazech můžete potkat jedno ze čtyř momentálně funkčních vozů, ale to byste museli mít velké štěstí.
Pokud budete chtít Matru Rancho do své sbírky, tak si k ní rovnou kupte autogen či „céóčko“. Vařit budete s pravděpodobností, hraničící s jistotou. Osobně vím o čtyřech neshnilých vozech. Jedno stojí v Romorantinu v muzeu, jedno v Paříži v muzeu, jedno jsme s kamarádem přivezli do ČR a jedno přivezl známý. Rancho je ojedinělé, prostorné auto ideální pro veteránské cestování. Nevýhodou je větší hlučnost způsobená aerodynamikou a čtyřkvaltem. Ani spotřeba nebude „za šest“, spíše se budete reálně pohybovat mezi 9 – 10l/100km.
Pokud hledáte klasickou stylovku, do které můžete hodit spacák a odjed na měsíc do Skandinávie, Albánie, Asie či kamkoliv jinam, a nechcete se motat po městech s obstarožním obytňákem, může být pro Vás Matra Simca Rancho tím pravým společníkem.
Text: Michal Primák
Foto: Michal Primák a archiv redakce