Sedm let po známé soutěži a výstavě lidových vozidel přišla vládnoucí strana se zadáním zavedení výroby lidových vozítek. Ač byla úkolem pověřena čtveřice podniků, dokončily návrh pouze dvě. Jedním z nich byl Moravan M56 z podniku Moravan Otrokovice.
Konstrukce vozíků bývala podobná. I zde byl v zádi motocyklový motor o objemu 350 ccm. Moravan se lišil ani ne tak odsouvacím dílem střechy, ale uspořádáním prostorné kabiny. Při délce 2,8 metru umožňoval Moravan převoz tří osob, kdy řidič seděl vpředu uprostřed a za ním dva pasažéři.
Ale nebyl to jediný návrh. V Otrokovicích pokračovali modelem M56T, který měl trambusovou kabinu, která byl již jen dvoumístná s klasickým uspořádáním sedadel vedle sebe. Materiálem karoserie byl dural a plast.
Záhy byl projekt ukončen a další Moravany již nevznikly. Druhý prototyp měl štěstí, že se dochoval do dnešních dnů, i když ne v dobrém a kompletním stavu. Podle fotky se zdá, že je karoserie dosti zničená. Obnova nebude snadná, ale není nemožná. Držím palce.
Vlevo první protoyp, vpravo Avia stavba Moravanu
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce