Přejdi na obsah
Magazín VETERÁN
Menu
  • MAGAZÍN
    • Články
      • Představení
      • Svezli jsme se
      • Známé-neznámé
      • Reportáže
      • Renovace
      • Příběhy aut
      • Ostatní
  • ČS automobily
    • Seznam čs automobilů
    • Lidová vozítka
    • ČS KAROSÁŘI
    • Historie registračních značek
    • AUTOBUSY
    • Expedice
    • OSOBNOSTI
    • Slavné závody
  • SIMCA
    • Historie značky
    • Seznam modelů
  • Knihovna
  • GALERIE
  • Kontakt
Menu

Moravan

Sedm let po známé soutěži a výstavě lidových vozidel přišla vládnoucí strana se zadáním zavedení výroby lidových vozítek. Ač byla úkolem pověřena čtveřice podniků, dokončily návrh pouze dvě. Jedním z nich byl Moravan M56 z podniku Moravan Otrokovice.

Konstrukce vozíků bývala podobná. I zde byl v zádi motocyklový motor o objemu 350 ccm. Moravan se lišil ani ne tak odsouvacím dílem střechy, ale uspořádáním prostorné kabiny. Při délce 2,8 metru umožňoval Moravan převoz tří osob, kdy řidič seděl vpředu uprostřed a za ním dva pasažéři.

Ale nebyl to jediný návrh. V Otrokovicích pokračovali modelem M56T, který měl trambusovou kabinu, která byl již jen dvoumístná s klasickým uspořádáním sedadel vedle sebe. Materiálem karoserie byl dural a plast.

Záhy byl projekt ukončen a další Moravany již nevznikly. Druhý prototyp měl štěstí, že se dochoval do dnešních dnů, i když ne v dobrém a kompletním stavu. Podle fotky se zdá, že je karoserie dosti zničená. Obnova nebude snadná, ale není nemožná. Držím palce.

  • Vlevo první protoyp, vpravo Avia
  • stavba Moravanu

Text: Michal Primák

Foto: Archiv redakce

VAŠE REKLAMA

Zde se může být váš reklamní banner na výrobky nebo služby, související s historickými automobily. A to za zaváděcí cenu 500,-Kč / měsíc. Banner je umístěn zde a zobrazuje se i pod jednotlivými články. Za jednu cenu tak máte zajištěno opakované umístění.

Napište nám ještě dnes.
© 2023 Magazín VETERÁN | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme