Bylo nebylo…..tak bylo nebo nebylo? No to vlastně nikdo neví. Ve třicátých letech minulého století vznikalo a zanikalo množství nejrůznějších značek. A to nejen u nás, ale i v zahraničí. Jednou z našich značek byl Myron. Tak jako v seriálu „Zašlapané projekty“, můžeme i o Myronu říci, že mohl být veleúspěšným počinem československého automobilového průmyslu.
Vše začalo zcela nečekaně. Na dubnovém Pražském autosalónu, který byl hojně navštěvován nejen motoristy, ale účastnili se ho např. Tomáš Baťa nebo Tomáš Garrigue Masaryk byl představen nový vůz. Což o to, takových bylo spousta. Ale jeden byl výjimečný minimálně cenou. V době, kdy nejlevnější automobil na trhu Aero 662 stál 16 600,- Kč, slibovala neznámá značka Myron otevřený sportovní vůz s cenou pod 15 000,- Kč. Zájem o vůz byl obrovský. A to nejen od československých motoristů, ale i ze zahraničí. Dokonce zájemci o zastupování neznámé značky se našli.
Přes čtyři metry dlouhý vůz měl módní sportovní karoserii. Podle dochovaných pramenů měl motor s převodovkou, rozvodovkou i diferenciálem ve společném bloku a ne vepředu, ale údajně vzadu. Zdroje se liší v popisu motoru. Někdo uvádí dvoudobý jednoválec o objemu 800 ccm a výkonu 18 k. Jiný dvouválec 987 ccm o neznámém výkonu. U způsobu chlazení se objevují obě varianty, chlazení vodou i vzduchem.
Podíváme-li se ale na fotografii důkladněji, za oběma vozy je vystavené chassis. Dle disků kol se lze domnívat, že bude mít blíže ke světlému vozu. A na něm je vidět opravdu motor vzadu. Světlé auto má i otvírání kapoty, zasahující až do čela automobilu, chybí jakýkoliv průduch k motoru. Žebrování vstupu vzduchu jsou ale k vidění za dveřmi. Tmavý vůz má klapky přívodu vzduchu na bocích přední části vozu.
Z toho se domnívám, že světlý vůz vzadu měl motor vzadu, možná vodou chlazený. Tmavý vůz pak měl vzuchem chlazený motor vpředu. Tím by byl objasněn zmatek o tom, co se skrávalo pod kapotou Myronu.
Vlastně to ani není důležité. Není důležitá ani propagovaná skutečnost, že na všechny šrouby a matice vám stačí jediný klíč. Všechny reklamní materiály propagovaly levný lidový automobil. Zákazníci připravovali peníze a psali objednávky. Kolik se tedy nakonec vyrobilo vozů? Zřejmě tyto dva jediné prototypy. Vyloučit nelze ani ostrojení chassis karoserií. Proč se jich nevyrobilo víc, když byl tak velký zájem? Proč se značka Myron neobjevila mezi našimi výrobci automobilů? To už se možná nikdy nedozvíme. A pravděpodobnost, že se prototypy dochovaly, je mizivá.
Tak pokud byste třeba někde na burze či jinde natrefili na reklamní leták, slibující „levný a nejvýš spolehlivý vůz“ značky Myron vězte, že to je možná to jediné, co po této naději zbylo.
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce