Hned čtveřice nových vozů Škoda Popular vyrazila 12. května 1934 od pražského Autoklubu do indické Kalkaty. Expedice nesla název „Anno 1934“. Vedoucím výpravy byl hokejista a advokát JUDr. Zbislav Peters, který patřil do širší rodiny Karla Loevensteina, generálního ředitele Škody. Dalšími členy výpravy pak byli František Holoubek, toho času student, budoucí inženýr Lubomír Šebela, závodník Zdeněk Pohl, bývalý šlechtic Jan Nádherný, MUDr. Jaroslav Hoffmann a Jaroslav Sachl. Mladoboleslavská továrna a generální ředitelství Škoda v Plzni jim přispěly dohromady částkou 200tis. To byla první podpora automobilky expedičního týmu v historii. Automobily si členové expedice koupili za své. Populary byly vesměs sériové, jen okruh chladiče byl zvětšený pro jízdu v pouštních krajinách a čelní sklo bylo výklopné pro lepší klima ve voze. Karosérie polokabriolet byly vhodné a využívané pro dálkové cesty. Pod kapotou vrčel čtyřválec o výkonu 18 koňských sil. Karosérii ještě doplnily hledací světlomety na přídi. Pod předním chladičem byla ještě nádrž na vodu. Zajímavostí byly hmotnosti. Při 700 kg hmotnosti jednoho auta vezl tento, dle slov L. Šebely, náklad o hmotnosti 800 kg, tedy více, než automobil sám vážil!
Trasa vedla přes Budapešť, Bělehrad do Sofie. V bulharském hlavním městě zrovna měnili vládu, v ulicích byli vojáci se zbraněmi. Turecká celní kontrola byla důkladná a Turci si chtěli ponechat část vybavení české posádky. Největší cenu pro ně měla asi lékárnička. To se nezměnilo dodnes :-/. V Istanbulu škodovky přejely na asijskou část své trasy. Za Ankarou končily cesty. Někdy bylo nutno jet výmoly, někdy bylo lepší nechat cestu cestou a jet po poli. Neprobádanou část východního Turecka znepříjemňovaly močály, kterými se československé vozy musely těžce dostávat. Radost z toho neměli nejen naši cestovatelé, ale ani povinný vojenský doprovod. V Ankaře se Populary zdržely, neboť se ukázalo, že zvolené převody nebyly vhodné a bylo třeba čekat z Československa na jiné. Za Ankarou bylo dalším větším městem až libanonský Bejrút a syrský Damašek. Obě země byly vesměs moderní a měly slušné silnice. Jo, to tam ještě neřádili Američané. Ale zpět na cestu, další zemí byl Irák. Mezi Damaškem a Bagdádem ležela rozpálená poušť, kterou zdolaly posádky za dva dny. Pouštní písek si cestovatelé užili celých tisíc kilometrů. Za dva dny to byl úctyhodný výkon. Tím spíš, když si uvědomíme, že posádky čelili až sedmdesátistupňovému vedru! V cestě pouští jim pomáhal doprovod místních kamiónů. Z Bagdádu vedly stopy vozů do Teheránu, kde jeden Popular musel čekat na nové ložisko. Byl to ten samý, který měl problémy s převody v Turecku a byl tažen na laně. Tažení patrně způsobilo poškození válečku v ložisku. Aby zvládly posádky šílené vedro, jely jižním Iránem v noci. V Pakistánu je zastihla velká písečná bouře. Ale ani ta je nezastavila a dostali se zdárně do Indie. Zajímavé z dnešního pohledu je, že balkánské a turecké cesty byly velmi špatné, Turci úplatní a vše kontrolující, ale po Libanonu, Sýrii a Pakistánu se jelo velmi dobře a strážci tamních zákonů byli slušní a vstřícní 🙂 . První dva vozy dosáhly Kalkaty 7.8.1934, tedy po 88 dnech. Druhá dvojice Popularů se v polovině Indie oddělila a jela jinou cestou. Spolu se posádky setkaly poté v Bombaji. Tam na ně čekala loď, která je dovezla do italského Terstu. Odtamtud domů to byl už jen kousek, samozřejmě automobily jely evropskou krajinou „ po ose“.
Jak odjeli cestovatelé potichu na svoji cestu, o to bouřlivější je čekal návrat. Devátého září už byli v Brně, zrovna v termínu pořádání Masarykova okruhu. Z Brna už pokračovali v koloně do Poděbrad, kde na ně čekala slavnost. Dobrodruzi dostali slavnostní věnce od Škody a vřelých slov od spoluobčanů a představitelů lázní. S večerem je už vítala Praha a další ceremonie u Autoklubu.
Ve své době byla tato expedice výjimečná nejen svoji délkou trasy plných 15.000 km, ale i tím, že jela hned čtveřice vozů. A bohužel je jednou z těch, na které se skoro zapomnělo.
Pokud vás zaujal tento příběh, můžete si knihu u nás zakoupit.
Text: Michal Primák
Foto: Archiv společnosti Škoda Auto