Označení Dynamic nepatří jen legendárnímu Aero 50 Dynamic, ale i závodnímu vozu Jana Tenory z Brna. Tento závodník nejprve závodil na voze Sepal, který zakoupil od jeho tvůrce ing.Jana Lamače. Po zkušenostech zpoza volantu Sepalu se pustil do stavby vlastního vozu.
Podvozek Dynamiku 40 byl od zkušeného Václava Hovorky z vozu HVM, karosérie od Jana Hegera. Původní motor BMW R 75 ( objem 750ccm) spolupracoval s převodovkou z Fiatu Topolino. Vůz ale záhy prošel úpravami. Kromě nové hlavy válců z hliníku byl použit desmodromický rozvod z Mercedesu W 196. Upravený motor měl výkon přes 45 koňských sil a točil přes 6500 otáček za minutu. To vše schované v 340 kg lehkém vozu. Převodovku z Fiatu Tenora nahradil novou pětistupňovou převodovkou z jinonické „Waltrovky“ a doplnil rozvodovkou z KdF se samosvorným diferenciálem.
Vedle Dynamiku 40 existoval i Dynamic 60. Tento vůz měl podvozek shodný s vozem ESO 1100 závodního jezdce Zdeňka Treybala. Karosérie byla podobná předchozímu Dynamiku. Motor JAP o objemu jednoho litru a výkonu 84 koní posunul možnosti vozu podstatně dále. Bohužel se tento vůz stal Janu Tenorovi osudným, kdy s ním smrtelně havaroval v roce 1956 v tréninkové jízdě na závod na okruhu v Hluboké nad Vltavou.
Dynamic 40 se dochoval do dnešních dnů a v nedávné době prošel celkovou renovací. Nyní je v soukromé sbírce.
Jan Tenora Dynamic 40 Dynamic 40 Dynamic 60 Dynamic 40 na závodní dráze v roce 1954 Téhož roku na startu závodu v Prostějově Dynamic 40 1954 Dynamic 40 1954 Dynamic 40 po renovaci v jinočanské firmě AVC
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce, Archiv společnosti Auto Veteran Company, Jaroslav Pleticha