Sportovních vozů vyrobených doma na koleni je mnohem více než jen ty, které se objevily na startu různorodých závodních akcí. Některé si jejich tvůrci postavili jen pro svoji potřebu. Bez ambicí závodit. Jedním z takových je Esox.
Za vozem této značky stál Pavel Mikšík. Automobily ho bavily od dětství a záhy dospěl k rozhodnutí postavit si sportovní auto s motorem vzadu. Za základ si zvolil „Brouka“. Jeho vzdálenějším cílem bylo totiž osazení vozu motorem Porsche. Nejprve vytvořil model v měřítku 1 : 10, na kterém testoval aerodynamiku ve větrném tunelu. Na rám z ocelových trubek přišla laminátová karosérie jako jeden kus, do něhož se později vyřezaly potřebné otvory.
Esox byl dokončen v roce 1972 a nakonec i úspěšně zlegalizován. Později Pavel Mikšík svůj vůz prodal a od té doby o osudu Esoxu není nic známo.
Jeho tvůrce nyní uvažuje o nové stavbě tohoto vozu ve spolupráci se Slovenským muzeem designu a osazení vozu plánovaným motorem Porsche, ale to už by byl jiný příběh.
Text: Michal Primák
Foto: Připravujeme