Gazela B 5 nebyla ruská dodávka, ale závodní automobil na bázi Škody 110 R, který postavil Z.Válek v roce 1974. Je možná škoda, že stačilo dát vozu vlastní „značku“ a je v našem seznamu a jiné konstrukce, které ji nemají se sem nedostaly. Domnívám se však, že zrovna Gazela B 5 se od sériové škodovky velmi odlišovala.
Původní střecha „eRka“ byla snížena o 7 cm, sníženy byly i boky vozu. Na skelet přišly laminátové díly, místo zadního těžkého skla přišla žaluzie, ostatní skla byla vyměněna za organická.
Pod kapotu se nastěhoval čtyřválcový motor BMW Alpina o objemu dvou litrů se vstřikováním. Dosahoval výkonu ústyhodných 160 k. Převodovka byla z Tatry 603. Nejednalo se o sériový agregát, ale o vývojový pětikvalt.
Zajímavostí pak bylo řízení vpravo s řadící pákou vpravo, tedy u dveří. Řízení vpravo bylo prý zvoleno z důvodu použití na okruzích, kdy většina zatáček je doprava. Levá strana je pak odlehčena.
Vůz se dochoval a roce 2002 prošel renovací.
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce