V československé automobilové historii je stále spousta „hluchých míst“. Mnoho konstruktérů, strojníků či odvážlivců z řad mnoha řemeslníků se pokoušelo postavit vlastní automobil. Ať již to byly pokusy z let dvacátých nebo doma vyráběná lidová vozítka po druhé světové válce. Jedním z těch zapomenutých vozů je automobil značky Hamsa z Habrů, městečka mezi Čáslaví a Havlíčkovým Brodem.
Rokem vzniku prvního automobilu této značky byl s největší pravděpodobností rok 1926. Josef Hamsa si jako strojník vyrobil nejen potřební nářadí a vybavení, ale i díly pro svůj automobil. Kromě pneumatik, karburátoru a zapalování bylo vše ostatní „Made in Hamsa“. Ten pak s třemi zaměstnanci své strojírny sestavil. Jednalo se o otevřený vůz, vybavený čtyřdobým dvouválcem a třístupňovou převodovkou. Diferenciál vůz neměl. Zajímavé byly brzdy, jedno zadní kolo bylo bržděno nožním pedálem a druhé ruční pákou. Vůz byl již v době svého vzniku zastaralý. Hamsa byl později nucen svůj automobil prodat nadšenému statkáři, dále se ale o vůz staral.
V roce 1932 pak statkář vůz vrátil, připlatil si 3000,- Kč a získal novější vůz stejné značky. Tentokrát se jednalo o vůz s uzavřenou karoserií, dvouválcový motor měl již modernější hlavu s rozvodem SV. První vůz byl rozebrán a uložen na půdě. Tam byl spolu s dalšími vyrobenými motory desítky let uložen. Vyrobeny byly pravděpodobně čtyři vozy a ač je to skoro neuvěřitelné, jeden se dochoval do dnešních dnů. Tedy, ono se nejednalo o kompletní vůz. Chyběla karoserie, rám a přední náprava. Rám a přední nápravu se podařilo dohledat, Hamsa z ní vyrobil koňský potah.
Doufám, že se majiteli podaří chassis zrenovovat a možná ho i opatří karoserií dle dobových fotografií.
Text: Michal Primák