V Rakovníku se o výrobu automobilů pokusil Alois Halašta v letech 1932 – 1933. Na konci dvacátých let provozoval v Rakovníku zastoupení americké značky Overland Whippet, vlastní autodílnu a menší strojírnu, kde vyráběl postřikovače pro zemědělství.
Halaštův první automobil byl dvoumístný roadster, který nejprve sloužil jako prototyp pro testování. Pohyboval se po okolí továrny s nedokončenou karosérií. Později (asi v roce 1934) se dočkal moderněji tvarované karosérie ne nepodobné modelu Lady pražské Pragy.
Druhý uhlazenější model se objevil na startu soutěže na Lounsku. Absolvoval ji mimochodem bez poruchy a bez trestných bodů. Pod kapotou poměrně líbivé karosérie byl umístěn dvouválec o objemu 748 ccm, patrně vlastního provedení.
Třetí a poslední automobil značky Hara ( HAlašta RAkovník ) měl uzavřenou, rovněž dvoudvéřovou karosérii. Pod kapotou bychom našli stejný vodou chlazený motor, jako u předchozího modelu. Poháněna byla opět zadní náprava.
Proč nebyly úspěšné Halaštovy vozy a jaký byl jejich další osud mi není známo. Možná na výrobu měla vliv nemoc Aloise Halašty, které podlehl na podzim roku 1939. Patrně se žádný z trojice vozů nedochoval.
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce