Na facebookovém profilu našeho magazínu jsem se potkal se Stefanem Ivanovem. Slovo dalo slovo a nyní vám přináším příběh člověka, který vytváří neuvěřitelně nádherné kresby starých škodovek a laurinek.
Stefan je z malého města Dryanovo uprostřed Bulharska. Před patnácti lety měl těžkou nehodu na motorce. Dvojitá fraktura lebky, zlomenina krku, několik dalších zranění, dva týdny v kómatu, později ztráta čichu a chuti. Poté dlouhá rekonvalescence. Před nehodou se Stefan věnoval fitness a vzpírání. Ve čtrnácti letech byl čtyřnásobným mistrem republiky v atletice. A nyní se nemohl ani hnout. Jednou z mála věcí, co mohl dělat, bylo kreslení. V létě roku 2006 začal Stefan kreslit historii automobilů značky Laurin & Klement a Škoda. Dosud nakreslil 2000 kreseb. Během let kreslení dostal nápad vytvořit a vydat knihu s příběhem společnosti s vlastními kresbami. Spojil tak zajímavé technické údaje a jedinečné ilustrace. V roce 2019 vydal první díl, kde se věnuje historii z let 1896 – 1929. Celý rok trvalo dokončení knihy. Dalším krokem bylo vydání knihy v angličtině. Na konci října roku 2020 otevřel Stefan výstavu ke 125. výročí Škody Auto.
Stefana jsem se zeptal na pár otázek:
Magazín Veterán (Mag): Jak dlouho kreslíš jeden obraz?
Stefan Ivanov (SI): Dle náročnosti, od tří dnů po jeden týden.
Mag: Kreslíš i vozy jiných značek?
SI: Ne, pouze Laurin & Klement a Škoda.
Mag: Máš nějakého veterána?
SI: Otec měl Škodu 100 a 120, já měl jako první Škodu 1000 MB. Dnes mám Škodu 120 GLS.
Mag: Spolupracuješ se Škoda Auto?
SI: Málo. Chtěl bych udělal výstavu v muzeu Škody auto. Tak uvidíme.
Ze Stefana je cítit opravdový zájem o českou značku Škoda. Rád by spolupracoval s naší automobilkou více, bohužel mám někdy pocit, že Škoda si chce vše dělat sama. K tomuto pocitu mne vede například nezájem automobilky o spolupráci s českými cestovateli, kteří se škodovkou cestovali po světě. Ať už to byla stará Octavia v Africe, Škoda Rapid kolem světa (nedokončená cesta) nebo Škoda Octavia II, která úspěšně objela svět. Snad se toto zlepší a mladoboleslavská automobilka si více bude vážit těch, kteří jí z lásky k autům pomáhají k věhlasu.
Za rozhovor děkuje Michal Primák
Kresby: Stefan Ivanov
Facebook Stefana s dalšími kresbami:
Laurin & Klement typ Sd carrosserie Brozik Laurin & Klement GDV 1909-1913. Laurin & Klement typ RK (18/50 HP) Sanitka z let 1912-1916. Ve službách německého Červeného kříže je „zajata“ 17.9.1918 ve francouzském Vigneulles. Laurin & Klement typ Si Limousine carrosserie Sodomka 1926. Laurin & Klement DN carrosserrie J.O.Jech 1912-1915. Laurin & Klement typ M „sanitka“ carrosserie Brožík 1913-1915. Laurin & Klement MK 400 1913-1916, 1921-1924 Laurin & Klement typ Mh – rakouská Aplská Rally 1912. Laurin & Klement FCR „Rakev“ 1909. Obrázek je z mezinárodní Motor Show v Berlíně v roce 1911. Laurin & Klement typ M,Mb,MO (15/35 HP,15/40 HP) 1913-1915. Laurin & Klement typ M,Mb,MO (15/35 HP,15/40 HP) 1913-1915 s rakouskými úředníky v Constantinople 1916. Škoda 422 Škoda 420 Škoda Rapid