Magazín VETERÁN
Menu
  • MAGAZÍN
    • Články
      • Představení
      • Svezli jsme se
      • Známé-neznámé
      • Reportáže
      • Renovace
      • Příběhy aut
      • Ostatní
  • ČS automobily
    • Seznam značek automobilů
    • ČS KAROSÁŘI
    • Historie registračních značek
    • AUTOBUSY
    • Expedice
    • OSOBNOSTI
  • BUGATTI
    • Historie značky
    • Modely Bugatti
    • Historie Bugatti u nás
    • Seznam Bugatti u nás
    • Sbírky Bugatti
    • Příběhy Bugatti
  • SIMCA
    • Historie značky
    • Seznam modelů
  • Knihovna
  • Inzerce
    • Veterány do roku 1945
    • Veterány do roku 1991
    • Literatura
  • GALERIE
  • Kontakt
Menu
Motorex

Motorex

Zveřejněno v 14. 2. 202114. 2. 2021 od admin

Spletitá je cesta vozíku, které je znám pod názvem Motorex. Nebo se mu také říkalo Jawamobil anebo Couvátko.

Dnes není přesně známo, koho poprvé napadlo spojení lidového vozítka a motocyklového motoru Jawa a vytvoření tohoto vozu. Většinou se mluví o firmě Jawa, ale nejen o ní. Pokusíme se klubko s názvem Motorex rozplést.

Podobnost slov VELOrex a MOTOrex není náhodná. Předsedou výrobního družstva Velorex v Hradci byl ing. Krečmer a z jeho impulzu vznikla v roce 1953 vývojová dílna v Dolech u Nového Hrádku. Tam začali pracovat na vývoji malých vozítek. Pro srovnání vývojářům družstvo získalo i konkurenční vozítka Isetta. Goggomobil, Zündapp a Messerschmitt(?). Vedoucím vývojové dílny byl ing. Miloš Hanousek, který se v předchozích letech snažil postavit vlastní vozítko s názvem Hanel 500.

Ve vývojové dílně vzniklo celkem 9 funkčních podvozků. Ocelové karosérie první trojice prototypů obstaral Josef Sodomka. V té době už nebyl majitelem své karosárny, karosérie vznikaly v Komunálním podniku Sadská, což byla bývalá karosárna Josefa Tměje. Karosérie pro další dva prototypy vyrobili z laminátu v Kovoně Karviná.

O pohon prvního prototypu se staral motor Jawa 350ccm, v dalších pak byl umístěn motor značky ČZ, avšak o objemu 340ccm. Prototyp absolvoval celých padesát tisíc kilometrů „kolem komína“. V roce 1956 na sebe dvoubarevný vozík strhával pozornost na svých cestách. Patrně někdy v této době byl projekt přesunut do Jawy. Ač se v projektu pokračovalo a z té doby je znám i název Jawamobil, zakrátko byl celý projekt ukončen a z vozítek zůstal na trhu jen tříkolový Velorex bratrů Stránských.

Motorex se dožil do dnešních dnů, známy jsou čtyři dochované prototypy. Všechny jsou ve stádiu před renovací. V některých případech bude renovace velmi náročná, ale nereálného není nic.

K Motorexům se ještě vrátíme.

  • Motorex
    První prototyp
  • Motorex
  • Motorex
  • Motorex
    Testování
  • Motorex
    Mladší prototyp ve spartánštější výbavě
  • Motorex
    Jeden z prototypů s plechovou karosérií byl později prodloužen

Text: Michal Primák

Foto: Archiv redakce

© 2021 Magazín VETERÁN | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme