Slovo „pionýr“ nebylo jen jedno z komunistických slov značících organizovanou mládež vychovávanou ke komunismu. Ve svém významu znamenalo průkopníka. A právě pro to průkopnictví si vybral tento název v roce 1947 Viktor Mráz pro svůj nový vůz.
Byl patrně prvním, kdo v kategorii závodních vozů o objemu motoru do 750 ccm nesáhl po Minoru, ale vytvořil vůz vlastní. Rám motoru se zadní nápravou a převodovkou daroval Fiat Topolino. Motor byl z motocyklu BMW R 75 Sahara a po úpravách dosahoval výkonu 45 koní. Karosérie byla vytvořena z hliníkového plechu.
Viktoru Mrázovi, a později i Jaroslavu Prokešovi, se s vozem v závodech docela dařilo a lze říci, že konstrukce byla povedená. Na závodních tratích se objevoval od roku 1947 do roku 1954. Startoval mimo jiné na Ecce Homo nebo na Ceně města Brna. Zachoval se Pionýr do dnešních dnů?
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce