Přejdi na obsah
Magazín VETERÁN
Menu
  • MAGAZÍN
    • Články
      • Představení
      • Svezli jsme se
      • Známé-neznámé
      • Reportáže
      • Renovace
      • Příběhy aut
      • Ostatní
  • ČS automobily
    • Seznam čs automobilů
    • Lidová vozítka
    • ČS KAROSÁŘI
    • Historie registračních značek
    • AUTOBUSY
    • Expedice
    • OSOBNOSTI
    • Slavné závody
  • SIMCA
    • Historie značky
    • Seznam modelů
  • Knihovna
  • GALERIE
  • Kontakt
Menu

Pionýr

Zveřejněno v 19. 3. 202119. 3. 2021 od admin

Slovo „pionýr“ nebylo jen jedno z komunistických slov značících organizovanou mládež vychovávanou ke komunismu. Ve svém významu znamenalo průkopníka. A právě pro to průkopnictví si vybral tento název v roce 1947 Viktor Mráz pro svůj nový vůz.

Byl patrně prvním, kdo v kategorii závodních vozů o objemu motoru do 750 ccm nesáhl po Minoru, ale vytvořil vůz vlastní. Rám motoru se zadní nápravou a převodovkou daroval Fiat Topolino. Motor byl z motocyklu BMW R 75 Sahara a po úpravách dosahoval výkonu 45 koní. Karosérie byla vytvořena z hliníkového plechu.

Viktoru Mrázovi, a později i Jaroslavu Prokešovi, se s vozem v závodech docela dařilo a lze říci, že konstrukce byla povedená. Na závodních tratích se objevoval od roku 1947 do roku 1954. Startoval mimo jiné na Ecce Homo nebo na Ceně města Brna. Zachoval se Pionýr do dnešních dnů?

Text: Michal Primák

Foto: Archiv redakce

VAŠE REKLAMA

Zde se může být váš reklamní banner na výrobky nebo služby, související s historickými automobily. A to za zaváděcí cenu 500,-Kč / měsíc. Banner je umístěn zde a zobrazuje se i pod jednotlivými články. Za jednu cenu tak máte zajištěno opakované umístění.

Napište nám ještě dnes.
© 2023 Magazín VETERÁN | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme