Velmi nadčasovou otevřenou karosérii na podvozku Škody 440 postavila bývalá karosárna Sodomka, nově Národní podnik Karosa. Líbivý kabriolet byl prototypem vyrobeným v jediném kuse. Jeho historie je poměrně známá. To ale neznamená, že bychom tento vůz vynechali.
Důvodem vzniku tohoto nevšedního vozu byla možnost využití laminátu v automobilovém (autobusovém) průmyslu. Karvinský podnik Kovona měl dobré zkušenosti s Polytexem, což byl laminát z polyesterové pryskyřice a skelných vláken. Dle návrhu designera ing. Otakara Diblíka vyrobily v Kovoně karosérii pro Karosu. Jedním ze zadání bylo, aby byla karosérie tvořena z co nejmenšího množství dílů pro zlevnění případné výroby. Celá karosérie bez odnímatelné střechy vážila pouhých 65 kg. Střecha se pro její nespolehlivé uchycení nepoužívala. nepoužívala Finální dokončení probíhalo ve Vysokém Mýtě. Vůz byl, jak jeho název napovídá, na podvozkových skupinách „Spartaka“.
Představení se konalo na II. Výstavě československého strojírenství v Brně v září 1956. Novinka vzbudila mimořádný zájem. Vůz sportovního vzezření s krásnou otevřenou karosérií a odnímatelným střešním dílem lákal na svěží letní dny s větrem ve vlasech. Občané si ale o takovém svezení mohli jen nechat zdát. Tak jako u jiných prototypů znamenal konec plánů jeden škrt shora.
Po několika výstavách škodovka zůstala v Karose, kde ji začal používat její ředitel. Ale jen do roku 1960, kdy s ním měl nehodu a vůz zůstal poškozen. Byla to již druhá nehoda vozu, ale ta první byla snadno a rychle opravena. S druhou už to bylo horší. Vůz byl odstaven v koutě továrny. Později se zvažovalo jeho sešrotování.
K tomu naštěstí nedošlo a vůz odkoupil jeden z jeho konstruktérů, Josef Nalezenec. Nebylo snadné získat potřebná povolení k provozu. Muselo dojít k několika úpravám, které změnily i původní vzhled. Ale nakonec se podařilo a vůz byl vrácen do provozu, kde se objevoval až do počátku sedmdesátých let. Při pracovním pobytu v zahraničí byl vůz bez vědomí jeho vlastníka prodán tchánem pana Nalezence do Pardubic. Tam vystřídal další majitele až skončil na zahradě jednoho domu. Byl ve velmi špatném stavu, navíc s upravenou karosérií. Čas, počasí a nezájem vlastníka z něj udělaly vrak. Majitel zemřel a jeho žena odmítala jakýkoliv prodej. Mnoho zájemců chtělo vůz koupit, každý měl jiný záměr. Někdo chtěl vůz vystavit, jiný schovat, další vyvézt. Nakonec přece jen koupil vrak místní veteránista a začal unikátní automobil renovovat. Po mnoha a mnoha hodinách práce na karosérii vůz se rozhodl prototyp s hotovou karosérií přenechat současnému majiteli. Ten renovaci dokončil do současného stavu.
Dnes je Škoda 440 „Karosa“ v kompletně zrenovovaném stavu, odpovídajícím původnímu provedení. Můžeme se tedy těšit z dochování atraktivního kusu československé historie. Na rozdíl od jiných vzácných vozů si škodovku můžete prohlédnout na veteránských akcích a výstavách nebo v CabrioGallery v Dobřenicích poblíž Hradce Králové.
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce, Archiv Pavla Kaliny, Jaroslav Pleticha