Rallye Monte Carlo byl slavný automobilový závod, jenž není třeba veteránistům představovat. Úspěch v Rallye Monte Carlo byl vítanou reklamou i samotných automobilek. Z tohoto důvodu postavila mladoboleslavská škodovka na start závodu v roce 1936 upravenou Škodu Popular, pojmenovanou dovětkem „Monte Carlo“. Za volantem vozu byl Zdeněk Pohl, spolujezdcem pak ing.Jaroslav Hausman.
Samozřejmě doznal základní model Popular mnoha změn. Předně pod jeho kapotou uvolnil místo dvacetikoňový motor o objemu jednoho litru a místo něj byl namontován motor z většího Rapidu o objemu 1400 ccm. Samozřejmě bylo třeba třeba zvýšit zásobu paliva, což bylo vyřešeno namontováním druhé nádrže, celková zásoba lihobenzínu tak činila 170 litrů, což znamenalo dojezd přibližně 1500km. Přidána byla druhá rezerva, držáky map a vylepšeno bylo osvětlení montáží přídavných světlometů. Protože se jelo v zimě, bylo upraveno topení a přední sklo dostalo vyhřívání.
V samotném závodu byl Popular MC úspěšný a odvezl si druhé místo v kategorii do 1500 ccm a dvacáté místo v celkovém pořadí. Po ukončení závodu zůstal vůz jeho jezdci a účastnil se s ním dalších závodů. Jaký je osud vozu dnes není s určitostí známo. Druhý vůz sloužil k propagaci Popularu a objevil se i na startu závodu Malou dohodou. Ani jeho pozdější osud není znám.
Každý úspěch na závodním poli bylo třeba vhodně promítnout na poli obchodním. Nejprve bylo možno zakoupit RMC, vycházející z dvojice závodních prototypů. Později se v nabídce škodovky objevil model Popular Monte Carlo (typ 420 sport). Modernější karoserie s oblou přední a protaženou zadní částí doplňovalo žebrování kapoty a další úpravy, které měly zdůraznit moderní sportovní ambice Popularu. Kromě roadsteru bylo možno zvolit i karoserii coupé. Pod kapotou byl opět motor z Rapida, novinka převzala i hydraulické brzdy ze závodního specialu RMC. Spartánský interiér byl vyměněn za luxusnější, nechyběla ani kůže na sedadlech. Vybrat bylo možno ze široké nabídky odstínů laku.
Vyrobeno bylo celkem šedesát osm Popularů Monte Carlo. Dvacet v první serii a čtyřicet osm v té druhé.
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce, Archiv společnosti Škoda Auto