Jedním ze známých prototypů škodovek a oblíbeným cílem návštěvníků muzea byla škodovka, zvaná Ferat. Kde se ale vzal a co bylo jeho předchůdcem? Byla jím Škoda Super Sport.
Rok 1968 byl rokem divokých politických změn. Přestože se v naší zemi usadila vojska Varšavské smlouvy, přece jen se načas uvolnilo napětí, a návrháři a konstruktéři věřili v alespoň omezenou produkci výsledků jejich nápadů. Když ÚVMV pracoval na svém voze na podvozku Škody 100, škodováci nechtěli zůstat pozadu. Plán vyrobit atraktivní coupé pro malosériovou výrobu nebyl vůbec špatný.
Počátkem července roku 1971 Škoda představila poprvé výsledek své práce při příležitosti Rallye Vltava. Hlavní představení čekalo veřejnost v září téhož roku na veletrhu v Brně. V pobočném závodě v Kvasinách vzniklý prototyp byl nazvaný Škoda Super Sport.
Základem byla podlahová část Škody 110, na kterou navazoval rám pro motor a zadní nápravu. Vnější karosérie byla z laminátu s lokálním zesílením. Zajímavostí byl odklápěcí střešní díl, který byl ovládán pružinovým mechanismem.
Motor o objemu 1147 ccm disponoval výkonem 74 koní a nebyl za zadní nápravou, jako u Škody 100 ale před zadní nápravou. Převodovka byla použita sériová.
Normalizace sebrala naděje na výrobu tohoto coupé a stejně jako v případě ÚVMV 1100 GT zůstalo jen u prototypu. Tentokrát ale mladoboleslavští protoyp neodprodali (aby ho po čtyřiceti letech sháněli zpět), ale používali ho v showroomu Škody jako lákadlo. To až do roku 1981, kdy si vůz vybrali filmaři pro svůj film Upír z Feratu. Jedinečný prototyp nevratně upravili, dle mého názoru k horšímu. Po natáčení se film vrátil do Boleslavi a od té doby je ve firemním muzeu. Škoda, že ne už v původní podobě. Originál i následnou úpravu posuďte sami.
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce a Archiv Škoda Auto