Ne každý automobil vypadá jako moderní dopravní prostředek. Některé pokusy dnes vyvolávají spíše úsměv. Ale ve své době pochopitelně konstruktér nevěděl, zda razí nový trend nebo kráčí do slepé uličky. Jeden z pokusů, který byl spíše tím druhým případem, byla Stelka.
Jen dva roky fungovala tato značka v Příbrami. Za Stelkou stál Rudolf Stejšovský a jeho strojírna a slévárna. Konstruktérem vozu byl Jan Švejda. Malý lidový vozík poháněl vzduchem chlazený čtyřtaktní motor s dvěma válci o celkovém objemu 1145 ccm a výkonu asi 14 koní. Poháněna byla zadní náprava, a to řetězem. Stelka uvezla čtyři pasažéry.
Stelka se dokonce zúčastnila závodu Zbraslav – Jíloviště v roce 1923. Dojela do cíle po deseti minutách, což bylo skoro o 4 minuty později, než její soupeř na Salmsonu. Ani účast v závodu ale Stelce nepomohla, zákazníci s vozy nebyli spokojeni, Stelka trpěla nejvíce nespolehlivostí. I vzhled byl poněkud „zvláštní“. V roce 1924 se uzavřela historie výroby těchto vozů a zůstalo po nich jen pár obrázků.
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce