Přejdi na obsah
Magazín VETERÁN
Menu
  • MAGAZÍN
    • Články
      • Představení
      • Svezli jsme se
      • Známé-neznámé
      • Reportáže
      • Renovace
      • Příběhy aut
      • Ostatní
  • ČS automobily
    • Seznam čs automobilů
    • Lidová vozítka
    • ČS KAROSÁŘI
    • Historie registračních značek
    • AUTOBUSY
    • Expedice
    • OSOBNOSTI
    • Slavné závody
  • SIMCA
    • Historie značky
    • Seznam modelů
  • Knihovna
  • GALERIE
  • Kontakt
Menu
Embo Sulov

Sulov

Zveřejněno v 15. 4. 202115. 4. 2021 od admin

Velmi nadějně vypadal projekt Emila Bojdy na výrobu lidového vozítka. Na rozdíl od mnoha konstruktérů, kteří tvořili své představy vozů doma v garáži na koleně, měl Bojda zázemí své továrny Embo. Díky prosperující autodopravě mohla tato továrna na výrobou domácích spotřebičů a zároveň kovovýroba vzniknout. Ke tvorbě lidového vozítka se tedy sešly všechny předpoklady. Kapitál, technické zázemí, poválečný čas, kdy byl hlad po rychlé a levné motorizaci. A samozřejmě nadšený a schopný tvůrce.

Hned po válce v roce 1946 začal Bojda s vývojem prototypu lidového vozítka a zároveň i malého motocyklu. Bohužel opět zasáhli komunisté. Továrna Embo nesplňovala v tu chvíli zákon o znárodnění, ale ponechat na Ostravsku úspěšného a lidmi oblíbeného podnikatele nechtěli. Vymysleli si tedy obvinění z kolaborace. Bojdovi hrozilo vězení. Přesídlil tedy na Slovensko, kde pozice komunistů byla slabší než pozice demokratických sil. Zde postavil novou továrnu a naplno se věnoval svému motoristickému snu.

Vozítko, pojmenované stejně jako továrna Sulov, bylo na svou dobu docela moderní. Motor byl z Považských strojíren, pneumatiky od Bati, ostatní si vyrobila továrna sama. Vznikl jeden prototyp vozítka a jeden malého motocyklu, dnes bychom řekli skůtru.

To už ale komunistická zrůdnost dosáhla i na Slovensko, a Bojdovi hrozilo totéž, co v Ostravě. Postupně přichází o svoji továrnu, několik let se ukrývá ve sklepě domu a čeká s vírou, že bude komunistické zvůli konec. To se bohužel nestalo a po udání souseda končí Bojda ve vězení. Po propuštění už je sen minulostí. Motocykl se dochoval do dnešních dnů, stopa prototypu vozítka Sulov končí v Polsku a ztrácí se.

V dnešní době vznikl model vozítka Sulov pro potřeby výstavy v muzeu. Můžeme si ho prohlédnout v Muzeu dopravy na železniční stanici v Rajeckých Teplicích.

Text: Michal Primák

NAŠE DALŠÍ PROJEKTY

© 2023 Magazín VETERÁN | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme