Dvojice závodního provedení Tatraplanu byl nápad takříkajíc na poslední chvíli. Alespoň jeho plánovaná účast na Velké ceně Československa v roce 1949. Přesto kopřivničtí zvládli připravit dvojici vozů.
Vůz měl samozřejmě motor z Tatraplanu, naladěný až na 84 k a poháněla ho směs metylalkoholu a benzínu v poměru 1 : 1. Karosérie byla aerodynamická, zhotovená z duralu. Vůz dokázal dosáhnout rychlosti až 180 km / h. Později byl do vozu zamontován i motor z Tatry 603.
Za volant prvního vozu se posadil tovární jezdec Bruno Sojka a zvítězil v Ceně města Brna ve třídě do 2000 cm³, celkově byl druhý. V následné Velké ceně Československa skončil na devátém místě z dvaceti startujících, když jich závod dokončilo jen jedenáct. V roce 1951 při tréninku na „Ecce Homo“ ve voze Bruno Sojka havaroval a zemřel.
Druhý vůz shořel v roce 1953 při pokusu o rychlostní rekord. Z některých dílů vytvořil herec Luděk Munzar repliku, se kterou nadále závodil a která se dochovala dodnes.
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce