Od roku 1960 fungoval v Bratislavě Vývoj motorových vozidel pod národním podnikem Tatra. Jeho úkolem byla výroba jednoúčelových strojů a pomoc ve vývoji prototypů. Jednou z prvních prací byl prototyp mikrobusu Tatra 603 MB. Na tomto voze totiž již vývojáři pracovali s určitým předstihem.
Mikrobus Tatra 603 MB se představil v květnu následujícího roku. Prostorný vůz pro 13 osob moderního vzhledu používal z osobního vozu Tatra 603 motor, převodovku a několik málo dalších dílů. Kabina, ač se to možná nezdá, byla upravena z Tatry 805.
Přestože designově lze považovat mikrobus za povedený, v Bratislavě si nelámali hlavu s kompatibilitou díly z vyráběné Tatry 603. Kromě zmíněného motoru a převodovky by pro mikrobus bylo třeba vše ostatní vyrobit nové. A to bylo nemyslitelné. V Bratislavě neexistovalo vybavení na výrobu, vše by se muselo dělat v Kopřivnici. Na to nebyly ani peníze, ani volné kapacity. I poptávka po 13 místném automobilu chyběla. Nebyly navrženy užitkové varianty jako sanitka apod., které by možná měly větší naději na úspěch.
Vyrobený prototyp se zachoval a byl dlouho k vidění v bratislavském muzeu dopravy. Dnes si můžeme říkat: „Škoda, že nebyla Tatra 603 MB vyráběna“. Možná kdyby byl prototyp připraven i jako menší devítimístná verze, byly by větší šance. Ale na kdyby se ani v minulosti nehrálo.
Text: Michal Primák
Foto: Archiv společnost Tatra Truck a.s.