Na mapě minulosti výrobců vozidel byla i jiná česká města než Kopřivnice, Praha, Mladá Boleslav či Liberec. Pod majestátními Krkonošemi se v Trutnově nacházela malá továrnička s názvem „Petrášek & Věchet – Továrna motorových automatů“. Ano, automatů. Později změnila dvakrát název, i do Hradce Králové se podívala. Zakoupit si tu mohli naši dědečkové automobil značky Perfekt a později Start.
Inženýr František Petrášek se narodil v roce 1877 poblíž Nymburka. V Trutnově si brzy zřídil malou prosperující firmu a později si zde nechal postavit dům s dílnou. Zde také někdy v letech 1906 -1908 postavil svůj první vůz. Jednalo se o malý automobil se vzduchem chlazeným jednoválcem. Vzápětí pokračoval stavbou další voituretty, již pod názvem Perfekt. Ten měl rovněž jednoválcový motor, ale již vodou chlazený a s téměř dvojnásobným výkonem, než jeho prvotina. Plných 8 koní. Oba vozy získaly pozornost na Pražském autosalonu, ale na výrobu neměl Petrášek podmínky. Zůstalo tedy u několika málo jednotek kusů. Stopu zanechal Petrášek i na Zbraslavi, když se tamního závodu do vrchu osobně zúčastnil v roce 1921 za volantem Startu, kdy dojel v kategorii do 1100 ccm na druhém místě za H.Fladerem ve Wandereru. Další rok startoval Petrášek znovu, tentokrát stály na startu Starty dva. Druhý řídil V. Věchet, který kategorii vyhrál.
Zřízení pobočného závodu v Kuklenách u Hradce Králové k úspěchu nevedlo, a tak Petrášek hned v následujícím roce soustředí svoji energii zpět do Trutnova a práci na voiturettách. Těch vyrobil do roku 1922 přibližně dvacet. Vzhledem k vyhrocené česko – německé situaci v Trutnově Petrášek nakonec natrvalo přesídlil do Hradce Králové.
V Hradci zakládá „Továrnu automobilů Start“ a začíná výrobu. Model s označením „B“ měl vodou chlazený dvouválec o objemu 1106 ccm a výkonu 10 k. Čtyřmístný „C“ byl poháněn čtyřválcem 1460 ccm a výkonu 20 k. Oba modely byly v provedení limuzína, taxi i jako lehký dodávkový vůz. Později přibyl i model „D“, což byl otevřený nebo uzavřený vůz se vzduchem chlazeným dvouválcem 815 ccm. Model D2 měl již litrový dvouválec s protilehlými válci o výkonu 12 k. V roce 1928 následoval model „E“, což byl dvacetičtyřkoňový, vodou chlazený čtyřválec 1453 ccm. Mezitím přebírá firmu syn shodného jména. Avšak rokem 1931 končí František Petrášek nadějnou výrobu. Evidence hlásí v následujícím roce 158 osobních vozů a 24 dodávkových provedení, což je o dost více, než u jiných začínajících výrobců, kteří skončili v propadlišti dějin.
Jeden vůz Start je v Muzeu Východních Čech v Hradci Králové. Minimálně tři další vozy se dochovaly v ČR z toho jeden prošel inzercí. Bohužel se zcela nesmyslnou cenou. Což mi mrzí, neboť sám mám o tento vůz zájem. Jeden je údajně na Slovensku. Jeden z nich se nedávno ukázal po renovaci.
Text: Michal Primák
Foto: Michal Primák a archiv redakce