Jednou z prvních karosáren na našem území byla plzeňská firma, kterou založil již v roce 1845 Václav Brožík. Tehdy samozřejmě nebyla náplní jejich práce výroba karosérií. Začínali jako dílna na výrobu sedel, Po dvaceti letech, přesněji v roce 1867 začínají Brožíkové stavět kočáry. Na konci století Brožíkové vyrábějí dvacítku vozidel plzeňské elektrické dráhy.
Na přelomu století přebírá rodinnou firmu syn Václav, který se po vyučení v otcově firmě vydal na zkušenou do Německa a Francie. V roce 1894 buduje továrnu s parním pohonem. O Brožíkovy kočáry je velký zájem a než začnou s výrobou automobilových karoserií, mají za sebou více než dva tisíce vyrobených kočárů. Ty dodávají mimo jiné i na císařský dvůr ve Vídni.
První automobilová karoserie byla u Brožíků vyrobena v roce 1899 a byla pro chassis vozu Peugeot. Postupně dodávají karoserie na automobily nejenom v Plzni, ale jsou žádány i v Praze nebo Vídni. Od roku 1911 dodávají karoseéri pro autmobilku Praga. Ve dvacátých letech přibývají výroby karosérií autobusů. Firma Brožík vyrábí nejen karoserií dle svých návrhů, ale i využívají i osvědčených systémů zahraničních karosáren. Takové vyrábějí v licenci.
Na počátku dvacátých let přebírají postupně vedení firmy synové Bedřich a Václav. Po smrti Václava v roce 1927 přebírá podíl Václavův syn Jaroslav.
Brožík se řadil mezi nejlepší československé karosárny. Byl požádán kanceláří Pražského hradu o výrobu karoserérie pro Škodu Hispano Suiza 25 / 100 HP pro prezidenta T.G.Masaryka. Masaryk si tento vůz oblíbil a dlouhou dobu ho i používal.
Kromě karosérií pro tuzemské značky Praga, Laurin & Klement včetně vozů pod pozdější značkou Škoda a Škoda Hispano – Siuza karosoval Brožík i chassis Benz (vůz lze vidět v NTM), Packard (dochoval se dodnes), Chrysler, Peugeot, Z, Delage, Farman, ale i Rolls – Royce.
Kromě výroby nových karosérií se firma věnuje i opravám a renovacím karosérií stávajících. Během druhé světové války jsou nuceni Brožíkové vyrábět účelové karosérie pro armádu.
Po skončení válku obnovuje firma výrobu automobilových karosérií. Jejím programem jsou zejména užitkové karosérie na podvozcích Škody 1101. Známé jsou především sanitní verze, ale byly i STW s dřevěnou zadní částí.
Brožíkovy karosérie získali několik ocenění na soutěžích elegance v Československu i Rakousku.
Značka Brožík & synové končí v roce 1948 znárodněním, když byla firma začleněna do státního podniku Karosa a majetek převzal podnik Autorenova. Zůstaly jen krásné vozy na srazech a fotografie.
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce