Přejdi na obsah
Magazín VETERÁN
Menu
  • MAGAZÍN
    • Články
      • Představení
      • Svezli jsme se
      • Známé-neznámé
      • Reportáže
      • Renovace
      • Příběhy aut
      • Ostatní
  • ČS automobily
    • Seznam čs automobilů
    • Lidová vozítka
    • ČS KAROSÁŘI
    • Historie registračních značek
    • AUTOBUSY
    • Expedice
    • OSOBNOSTI
    • Slavné závody
  • SIMCA
    • Historie značky
    • Seznam modelů
  • Knihovna
  • GALERIE
  • Kontakt
Menu
Automobil Start Petrášek

Start

Na mapě minulosti výrobců vozidel byla i jiná česká města než Kopřivnice, Praha, Mladá Boleslav či Liberec. Pod majestátními Krkonošemi se v Trutnově nacházela malá továrnička s názvem „Petrášek & Věchet – Továrna motorových automatů“. Ano, automatů. Zakoupit si tu mohli naši dědečkové automobil značky Perfekt a později Start.

Inženýr František Petrášek se narodil v roce 1877 v Netřebicích u Nymburka. V Trutnově si brzy zřídil malou prosperující firmu a později si zde nechal postavit dům s dílnou. Zde také někdy v letech 1906 -1908 postavil svůj první vůz. Jednalo se o malý automobil – voituretta se vzduchem chlazeným jednoválcem z motocyklu. Vzápětí pokračoval stavbou další voituretty, již pod názvem Perfekt. Ten měl rovněž jednoválcový motor, ale již vodou chlazený a s téměř dvojnásobným výkonem, než jeho prvotina. Plných 8 koní. Oba vozy získaly pozornost na Pražském autosalonu v roce 1909, ale na výrobu neměl Petrášek podmínky. Zůstalo tedy u několika málo jednotek kusů (dle některých pramenů kolem dvaceti  vozů). Stopu zanechal Petrášek i na Zbraslavi, když se tamního závodu do vrchu osobně zúčastnil v roce 1921 za volantem Startu, kdy dojel v kategorii do 1100 ccm na druhém místě za H. Fladerem ve Wandereru. Další rok startoval Petrášek znovu, tentokrát stály na startu Starty dva. Druhý řídil V. Věchet, který kategorii vyhrál.

Zřízení společného závodu s továrníkem Aloisem Nejedlým v Kuklenách u Hradce Králové k úspěchu nevedlo, a tak Petrášek v Hradci Královézakládá „Továrnu automobilů Start“ a začíná výrobu. Avšak rokem 1931 končí František Petrášek nadějnou výrobu. Evidence hlásí v následujícím roce 158 osobních vozů a 24 dodávkových provedení, což je o dost více, než u jiných začínajících výrobců, kteří skončili v propadlišti dějin.

Jeden vůz Start je v Muzeu Východních Čech v Hradci Králové. Minimálně tři další vozy se dochovaly v ČR z toho jeden prošel inzercí. Bohužel se zcela nesmyslnou cenou. Což mě mrzí, neboť sám mám o tento vůz zájem. Jeden je údajně na Slovensku. Jeden z nich se nedávno ukázal po renovaci.

Start B

Start C

Start 812 Baby

Start D2    

Start D4

Start D6

Start E3

Start E4

Automobil Start Petrášek

 

NAŠE DALŠÍ PROJEKTY

 

© 2025 Magazín VETERÁN | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme