Bylo mnoho cestovatelů, kteří se odvážili vyjet za hranice města, kraje nebo republiky. Našlo se i několik dobrodruhů, kteří se vydali velmi daleko. Mnohdy (z dnešního pohledu) s neexpedičními vozy, malým výkonem, otevřenou střechou. Ale šlo to. Nedokážeme vzpomenout všechny expedice, ale zkusíme to. Postupně budeme doplňovat příběhy těch, kdo zejména před druhou světovou válkou se vydal nejen za hranice Evropy, ale mnohdy i za hranice všedních dnů 🙂 .
- 1908 manželé Kabátovi a Mgr.Vyšín – Stilfské sedlo Alpy ( L&K Voituretta)
- 1930 RNDr.Jiří Baum – Afrika
- 1931 RNDr.Jiří Baum – Afrika (Tatra 12)
- 1932 PhMgr. J.Doubek – Spexor (Aero 500 + dvě Tatry 52)
- 1933 – ing.Jiří Hanuš – Afrika (Škoda 633)
- 1933 F.A.Elstner – Aero – spexor (trojice Aero 500)
- 1933 Břetislav Jan Procházka – 100 000km do Ameriky (Škoda 420)
- 1934 F.A.Elstner – Modrý team Aero (čtveřice Aero 1000)
- 1934 Bohumil Holas – (Aero 1000)
- 1934 Vladislav „Alan“ Forejt – Arábie ( Walter Junior)
- 1934 JUDr. Z.Peters – Anno (čtveřice Škoda Popular)
- 1936 F.A.Elstner – 100 dní v malém voze (Škoda Popular)
- 1938 F.A.Elstner – Napříč Argentinou (Škoda Popular 1100)
- 1947 F.A.Elstner – Minorem k rovníku (Aero Minor)
- 1947 M.Zikmund & J.Hanzelka – Afrika a JIžní Amerika (Tatra 87)
- 1959 F.A.Elstner – Sovětský svaz (Škoda Octavia)
Zajímavých cest bylo samozřejmě víc. Mnohdy bylo snazší jet na modernějším stroji do Afriky než o dvacet let dříve do Německa. Ale to by byl seznam nekonečný. Možná se k zajímavým cestám vrátíme v některých článcích. Témat je dost, například krásně popsaná cesta z Prahy do Liberce na počátku století, výjezdy na Sněžku nebo Ještěd, hvězdicové jízdy a mnoho dalších.
Text: Michal Primák