Cesta k úspěchu je velmi často lemována neúspěch. Ale o neúspěch jde jen zdánlivě, neboť tvůrce tím získává zkušenosti, opouští nevhodné směry a pokračuje tím správným. A pokud vytrvá a jeho idea je správná, na konci se dočká konečného výsledku. To ale neznamená, že bychom měli zapomenout na ty slepé uličky, když nám jsou známé. A než ing.Břetislav Novotný došel od vozíku NOVO po Aero 500, několik slepých uliček prošel. Jednou z nich byl Disk.
Ing. Břetislav Novotný na počátku dvacátých let tvořil malý lidový automobil. Po jeho prvním pokusu vozu NOVO zkonstruoval vůz s celokovovou samonosnou karoserií, čtyřválcovým dvoutaktním motorem a třecími disky, které tvořily převodné ústrojí. Dal mu jméno Omega.
Začátkem roku 1923 nabídl svoji Omegu brněnské Zbrojovce, která hledala rozšíření výrobního programu. Spolupráci se podařilo domluvit a záhy se pokračovalo ve zdokonalování původního prototypu a výroby dalších vozů, které začaly najíždět první testovací kilometry.
Pro automobilovou výstavu v domovském Brně bylo třeba ale změnit název vozu, neboť se zjistilo, že značka Omega je registrovaná a nelze použít. Vzhledem k unikátním převodům vozu byl vybrán název Disk (případně Diskos). O vozy byl na autosalonu zájem, vzhledem k nízké ceně kolem 18tis. Kč. Bylo to období, kdy se motorizovala země a zajímavá cena byla lákadlem u jakéhokoliv vozu. Disk ale stále trpěl dětskými nemocemi. Ing.Novotný ze Zbrojovky nedobrovolně odchází.
Celkem se podařilo prodat necelých 55 vozů. Zákazníci však spokojeni nebyly, patrně se nepodařilo odstranit všechny dětské nemoci vozu a přibývalo tak reklamací. Údajně více než polovina Disků byla továrně vrácena a následně sešrotována.
Přesto dnes můžeme Disk vidět. Původní renovovaný exemplář najdeme v Technickém muzeu v Brně. V posledních letech pak byla vystavěna replika Disku s použitím původního dochovaného motoru.
Testovací jízdy
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce a prodejní materiály