Nízká stavba sportovního dvoumístného připomíná Wikov. A ne náhodou. Prostějovská továrna totiž vůz Juja vyrobila dle návrhu jejího tvůrce, ing. Julia Mackerleho. Ano, název Juja se možná pro sportovní vůz zcela nehodí, na druhou stranu v tehdejší době bylo běžné, že byly voz pojmenovávány dle svých tvůrů. V tomto případě se jednalo o počáteční jména JUlius a jeho přítelkyně JArmily.
Ing.Julius Mackerle byl známý konstruktér, který měl prsty v kopřivnických vozech Tatra 603, 805 a monopostu 607. Vytvořil zejména koncepci vzduchem chlazeného motoru V8. Ale to až mnohem později. V roce 1931 se Mackerle pustil do konstrukce vlastního vozu. Přece jen, motocykly by fajn, ale auto je auto. Za pohonné ústrojí mu posloužil motor JAP 500 OHV, který i s převodovkou vymontoval ze svého motocyklu Cotton. Následující rok byl hotov podvozek i s pohonným ústrojím a jeho tvůrce mohl začít nejen s testováním, ale i s další částí vozu, karosérií. S lehkou karosérií dosahoval celý vůz pouhých 350 kg.
Jak už to u konstruktérů bývá, málokdy jsou se svým výtvorem spokojeni. A tak brzy Mackerle vrací motor s převodovkou zpět do motocyklu a Cotton jde z domu. Čtyřicetiosmikoňový litrový dvouválec do V, opět značky JAP se stěhuje pod kapotu. Juja dosahovala s novým motorem rychlosti až 140km/h. Později dostal vůz zaoblenější masku. Mackerle se s vozem zúčastnil i několika závodů.
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce