Dva roky po vzniku značky automobilů Linser, tedy v roce 1908, začaly z liberecké automobilky RAF (Reichenbenger Automobil Fabrik) vyjíždět první vozy. Značka, která, jako mnoho jiných, padla pod sílou boleslavské formy Laurin & Klement, měla velmi dobře našlápnuto. Ale mohli se uživit dva velcí výrobci na jednom místě?
Firma byla založena majitelem prvního automobilu na území dnešního Česka, známým podnikatelem a ještě známějším automobilových závodníkem Theodorem von Liebigem v roce 1907. Jeho cílem bylo konkurovat mladoboleslavské automobilce. Nezačínal jako spousta jiných od kol a motocyklů, ale pustil se rovnou do výroby automobilů. Už po roce představuje na pražském autosalonu dvouválec i čtyřválec, jednoduše pojmenovaný – model „T“. Liebig se nespokojil jen s jedním malým osobním vozem. V rychlém sledu z továrny vyjela celá řada osobních automobilů různých velikostí, jejichž nezáživná číselná označení vám moc neřeknou. Nechyběl ale ani rozvážkový vůz FW 25, z jehož torza zrekonstruoval LIAZ dle dokumentace auto do originálu odpovídajícímu stavu, a jež najdete ve sbírkách Národního technického muzea. Ale Liebig mířil ještě dál. Vyráběl i malé nákladní automobily a omnibusy, jak se tenkrát říkalo malým autobusům. RAF získal i licenci na šoupátkové motory Knight. Od té doby některé vozy byly vybaveny i tímto motorem.
Jedním ze zajímavých modelů je model „H 10“. Jednalo se o čtyřválec 5,3 l o výkonu 45 koní. Zajímavý je zejména proto, že se dochoval dodnes. Dávno dávno je tomu, co ho pan M.Kratochvíl zrenovoval, či spíše „znovuvyrobil“. Po jeho smrti se vůz začal díky novému majiteli častěji objevovat na veteránských srazech a nakonec prošel ještě jednou renovací. Nedivte se, „Rafce“ je letos 104 let! A stále jezdí. Tři dochované RAFky jsou v Rakousku.
Vozy RAF byly kvalitní a docela žádané. Nicméně udržet tak široký výrobní program nebylo vůbec jednoduché. Pouhé čtyři roky od vzniku nové značky došlo k pohlcení liberecké firmy mladoboleslavskou konkurencí. U málo zaniklých značek máme to štěstí, že se některé z jejich výrobků dochovaly…
Text: Michal Primák
Foto: Michal Primák a archiv redakce