I v dobách socialistického Československa se našlo dost schopných lidí, kteří vymysleli a často i vyrobili něco, co předběhlo dobu, bylo velmi dobře prodejné, nebo alespoň rozčeřilo vody poklidného centrálního plánování. Ústav pro výzkum motorových vozidel byl vyhledávaným podnikem pro vývoj a výrobu všeho možného, co souviselo s automobily. A jeden vůz nese i jeho název.
Ústav pro výzkum motorových vozidel (zkráceně ÚVMV) vznikl roku 1952 a jeho náplní bylo především poskytování vývojového prostředí a spolupráce s československými automobilkami Škoda, Tatra, ale i LIAZ, ČKD, Motorpal a další. Postupem času se širokou měrou podílel nejen na vývoji, vypracovávání různých metodik a systémů, ale i na výrobě prototypů součástek.
V letech 1966 – 1970 vyprojektoval ústav prototyp sportovního vozu s motorem Škoda. Důvodem bylo ověřit možnosti využití karoserie ze sklolaminátu. Na výrobě prototypů se podílelo několik podniků, jako třeba Karosa, Letov a další. Vůz využíval techniku Škoda. Na ženevském autosalonu sklidil vůz velký úspěch a plánovala se výroba. K té ale nedošlo a bylo vyrobeno pouze šest prototypů. Ty prošly povětšinou úpravami a objevovaly se na startovním poli různých závodů.
Původně byl vůz vybaven motorem Škoda 110 o objemu 1140 ccm a výkonu 75 k. Tomuto většímu výkonu pomáhaly zejména dva dvojité karburátory Weber 40 DCOE2. Maximální rychlost byla 175 km/h. Brzdy byly kotoučové a celý vůz vážil pouze 816 kg. Toho dosáhl mimo jiné sklolaminátovými díly na ocelovém samonosném skeletu.
UVMV sloužilo nejen pro výzkum, ale i pro srovnávání nejen československých automobilů, ale i tzv. zkušebních vzorků. To byly celé desítky vozů, od Isetty až po velký Mercedes – Benz. Když začínalo „embéčko“, porovnali ho v UVMV s Renaultem 8 a Kadettem A, přičemž během vývoje sloužil jako vzorek i Dauphine, VW „brouk“ a anglický Prefect (Ford). MBX pak ústav srovnával s Renaultem Floride. K UVMV 1100 GT se dovezly taky srovnávací vozy, mimo jiné. Simca 1200 coupé, Opel Kadett B coupé. Na coupé dělal i bratislavský BAZ, taková třetina práce na voze je jejich. Ústav měl podíl i na škodovce Supersport (Ferat), i když ji nestavěl. Dělal zkušební a porovnávací testy, mimo jiné s Matrou 530 a Opelem GT..
Celkově bylo coupé ÚVMV 1100GT jistě velmi zajímavým vozem. O výrobu projevilo zájem ČSAO Praha, ale stejně jako u několika dalších československých projektů nebylo realizována. Škoda. Dnes se musíme spokojit s replikami…
Text: Michal Primák
Foto: Archiv redakce