Kousek před Hradcem Králové směrem od Prahy se nachází obec Dobřenice. Mezi veteránisty jsou Dobřenice známy soukromou sbírkou Pavla Kaliny zvanou Cabrio Gallery. Jak název napovídá, najdete zde vozy bez střechy, ale nejenom ty.
Cabrio Gallery není otevřeným muzeem pro veřejnost a není ani skrytou soukromou sbírkou. Je tak trochu od obojího něco. Pavel Kalina dal dohromady kolekci několika otevřených vozů Škoda, pár závodních aut a několik formulí a autokrosových bugin. Jeho přístup je trochu jiný, než u jiných sbírek. Prostory Cabrio Gallery slouží jako kancelář a zároveň jako místo pro příjemné setkání, oboje s výhledem na sbírku veteránů. Co zde lze najít?
Jak jsem zmínil, jsou tu otevřené poválečné škodovky, ucelená sbírka formulí Metalex, závodní auta a buginy. O některých jste možná ani neslyšeli. Tady ale nemusíte jen číst řádky na popisné tabuly u anonymních aut. Majitel sbírky vás rád provede a seznámí vás s historií každého vozu ve sbírce. To je podle mne to, co mnohdy vystavovaným vozům v muzeích chybí. Něco osobního. Popisek je fajn, ale to je 1% toho, co na autě může být zajímavé. Když se koukáte třeba na malou formuli, tak vám to moc neřekne. Málokdo z nás takový stroj řídil, na silnici jste ho taky nepotkali, neměli jste se kde s ním seznámit. V Cabrio Gallery se dozvíte, kdo s formulí jezdil, že je jediná vyrobená i jak se do muzea dostala. A rázem je to víc než jen obyčejný exponát, je to stroj s vlastní historií.
Chcete-li se do Dobřenic podívat a spatřit více než na našich fotografiích, kontaktujte pana Kalinu. Jeho sbírka je přístupná pouze po předchozí dohodě. Kontakty najdete na webu www.cabriogallery.cz
Škoda buggy na základech eMBéčka, vyrobená pro Švédského importéra Škoda Rapid se na kabriolet upravoval v zahraničí Zetor vyrobil i tuto formuli Škoda 440 „Karosa“ Zmenšná verze pro děti Stejně vzácný kus, podvozek Škoda, karosérie vlastní výroba. Po polistopadovém exodu veteránl se tento vůz vrátil zpět Rapid představuje předválečnou éru škodovek Škoda 110 R
Text: Michal Primák
Foto: Michal Primák
Poděkování: Děkuji Pavlu Kalinovi za zpřístupnění sbírky a informace k vozům. A za čaj 🙂