Dlouho nebylo o vozech tohoto jména slyšet. Až v nedávných letech se objevily první zmínky coupé, jenž bylo vyrobeno doma na koleni a na dlouhý čas zmizelo. Co o Majkách víme? Ano Majkách, vozů s názvem po manželce tvůrce vozu Václava Cháni bylo více.
Historie Cháňových Majek je stále trochu zastřena mlhou. První Majka 1 začala vznikat hned po druhé světové válce, tedy v roce 1946. Cháňa tedy vzal za základ sportovního vozu trofejní KdF. V jeho rámu zůstal původní čtyřiadvacetikoňový motor. Karosérii vytvořil Cháňa z laminátu. Laminát byl v té době novinkou a nahradil složitější stavby karosérií z nedostatkových hliníkových plechů.
Dokončena byla Majka až v roce 1962. I odborníci prý oceňovali dílo Václava Cháni, údajně měla zájem o vůz i automobilka Volskwagen, když se o voze dozvěděla. Vůz tam po krátké době také odjel.
Druhá Majka vznikla na konci sedmdesátých let. Ta byla dlouho v rodině Václava Cháňi. Nakonec ji prodali a dochovala se do současnosti. Nejsem si vědom, že by se od té doby někde ukázala. Není tedy zřejmé, zda zde existuje nebo byla vyvezena, ani v jakém je stavu.
Z historických fotek je patrná změna karoséri Majky 2. Nebo že by existovala Majka 3? Zatím nevíme, ale k tématu se chceme ještě vrátit.
Text: Michal Primák
Foto: S laskavým svolením rodiny Václava Cháni.