Přejdi na obsah
Magazín VETERÁN
Menu
  • MAGAZÍN
    • Články
      • Představení
      • Svezli jsme se
      • Známé-neznámé
      • Reportáže
      • Renovace
      • Příběhy aut
      • Ostatní
  • ČS automobily
    • Seznam čs automobilů
    • Lidová vozítka
    • ČS KAROSÁŘI
    • Historie registračních značek
    • AUTOBUSY
    • Expedice
    • OSOBNOSTI
    • Slavné závody
  • SIMCA
    • Historie značky
    • Seznam modelů
  • Knihovna
  • GALERIE
  • Kontakt
Menu

Novo

Zveřejněno v 2. 3. 20213. 3. 2021 od admin

Letecký inženýr a později konstruktér Břetislav Novotný z Hulína se po návratu ze studií v Belgii a Francii pustil do stavby lidového vozu. Inspirací mu byly francouzské cyclecary. Jeho snem bylo vytvořit lehký a plně funční lidový automobil, kterým by pomohl motorizaci země.

V roce 1921 tedy začal s vlastními návrhy a následně i se stavbou. Již v roce následujícím vyjel první Novotného vůz. Ostře řezaná karosérie velmi jednoduchých tvarů byla doplněna zajímavým, ale patrně nepraktickým detailem – světlomety až u čelního okna. Po prvních testovacích kilometrech doznala karosérie drobných změn v oblasti blatníků, a světlomety se přestěhovaly na tradiční místo na chladičové stěně. Karosérie byla otevřená, dvoumístná, s třetím nouzovým sedátkem v zádi.

Vůz s názvem Novo poháněl dvoudobý dvanáctikoňový dvouválec německé značky Baer o objemu 770 ccm. Motor byl chlazen vzduchem. Místo spojky byl třecí převod, který byl později využit i u dalších Novotného vozů Omega a Disk.

Na výrobu ing. Novotný neměl peníze a sehnat investora se mu nepodařilo. Dalším Novotného vozům s názvy Omega, Disk, jakož i nejúspěšnějšímu jeho vozu Aero 500 se věnuji v patřičných kapitolách.

Zmíním ještě jednu dvojici aut s Novotného rukopisem: neměly totiž svoji samostatnou značku.

Prvním byl prototyp čtyřdvéřového automobilu, který ing. Novotný vytvořil v roce 1937. Inspirován byl patrně aerodynamickými vozy Tatra. Jeho vůz měl vzadu umístěny dva (!) motory z Aera 30 o objemu 1000 ccm, umístěné napříč nad zadní nápravou. Druhý z motorů se připojoval při „plném plynu“ a ve stoupání. Jinak vůz běžel na jeden motor.

Posledním počinem byl malý dvoumístný vozík s jednoválcem pod přední kapotou, který ing.Novotný vytvořil během války. Přestože byl poměrně líbivý, ani ten neměl další následovníky.

Zda se některý z uvedených vozů dochoval, mi není známo.

Text: Michal Primák

Foto: Archiv redakce

VAŠE REKLAMA

Zde se může být váš reklamní banner na výrobky nebo služby, související s historickými automobily. A to za zaváděcí cenu 500,-Kč / měsíc. Banner je umístěn zde a zobrazuje se i pod jednotlivými články. Za jednu cenu tak máte zajištěno opakované umístění.

Napište nám ještě dnes.
© 2023 Magazín VETERÁN | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme